Ilustračná snímka: (int).
Platforma mimovládnych rozvojových organizácií (MVRO) s prichádzajúcimi Vianocami vyzýva verejnosť na zníženie individuálnej spotreby, ktorá môže napomôcť pri napĺňaní 17 Cieľov udržateľného rozvoja OSN.
"Ako spotrebitelia máme možnosť si vyberať, zamyslieť sa nad tým, čo skutočne potrebujeme a akými darčekmi obohatíme našich blízkych. Či napríklad ten darček, ktorým spravím radosť jednému človeku, neškodí inému človeku možno aj tisícky kilometrov od nás," povedal Tomáš Horváth, projektový manažér z Platformy MVRO, ktorá už od začiatku predsedníctva SR v Rade EÚ spustila kampaň Vyber si, zameranú na udržateľné spotrebiteľské správanie.
"Hľadáme cesty ako ponúknuť alternatívne riešenia, ktoré sa správajú ohľaduplnejšie k našej planéte, je nás tu pomerne veľa a naša planéta je iba jedna. Žijeme nad naše možnosti, preto by sme potrebovali približne 1,6 planéty, ak by sme si udržali tento životný štýl," uviedol na tlačovej konferencii v Bratislave Horváth ku kampani, ktorá má inšpirovať k tomu, aby sme sa zamysleli, či môžeme uskutočňovať niektoré veci inak. "Takisto hľadáme inovácie, riešenia, ktoré momentálne nemusia byť ešte úplnou odpoveďou ako napríklad zastaviť globálne otepľovanie, ale môžu byť časťou toho, ako k tomu môžeme pristupovať a ktorým smerom môžeme hľadať tieto riešenia."
Do kampane Vyber si, ktorá poukazuje na to, že náš svet a okolie v ktorom žijeme, je výsledkom aj našich každodenných rozhodnutí, sa zapojili viaceré známe osobnosti. Medzi nimi herci Henrieta Mičkovicová a Alexander Bárta, módna návrhárka Dana Kleinert, hudobník Jano Kuric, tanečník Jaro Bekr, spisovateľka Tamara Šimončíková Heribanová. Partnermi kampane (mamnavyber.sk) sa v jej priebehu stalo viac ako 30 mimovládnych organizácií, lokálnych iniciatív a firiem, ktoré už v tejto problematike ponúkajú určité riešenia.
"Vianoce sú obdobím pokoja, kedy by sme sa mali zastaviť a aspoň na chvíľu sa zamyslieť aj nad vecami, ktoré sú v živote naozaj dôležité. To, že prichádzajú Vianoce neznamená, že potrebujeme viac oblečenia či jedla," upozorňuje Marián Čaučík, riaditeľ neziskovej organizácie eRko - Dobrá novina s tým, že táto vianočná kolednícka akcia sa snaží dávať pozitívne impulzy deťom a mládeži, ktoré im pomôžu čeliť negatívnym trendom, teda aj konzumu. "Sme už v 22. ročníku, posledné roky sa zapája okolo 25 000 detí, mladých ľudí asi v 1200 obciach na Slovensku a vyzbierali sme posledný rok 960 000 eur," doplnil k verejnej zbierke, ktorou Dobrá novina podporila 29 projektov v Keni, Južnom Sudáne, Ugande, Etiópii a Rwande.
Kampaň Vyber si sa nevenuje iba rozvojovej pomoci, ale celkovému zodpovednému prístupu k životu. Jej cieľom je ukázať, do akej miery môžu naše kroky prispieť k riešeniu problémov v našom bezprostrednom okolí. Vianoce sú tým najlepším časom na zamyslenie sa aj nad tým, či všetko to, čo kupujeme, aj naozaj potrebujeme. Najmä keď každoročne po sviatkoch pokoja končia tony potravín v kontajneroch a Vianoce sa menia na sviatky extrémneho konzumu. "Našou výzvou je, aby sme sa pred Vianocami zamysleli, ako inak pristupovať k spotrebiteľskému správaniu, nekupovať si veci, ktoré nepotrebujeme, oblečenie, ktoré využijem v priemere sedemkrát. Takisto nekupovať druhým veci, ktoré nepotrebujú, možno ani nechcú. Ak je pre nás obmedzením cena, skúsme darčeky vyrobiť, často to má ešte väčšiu hodnotu ako to, čo kúpim za päť euro v obchode," uzavrel Horváth.