Snímka zdroj: (OOCR REGIÓN HOREHRONIE).
Minuloročnú novinku a jedinečný produkt cestovného ruchu zastavilo nariadenie Dopravného úradu. Ani po rokovaniach na Ministerstve dopravy a výstavby SR cyklodreziny zatiaľ jazdiť nemôžu.
Minulý rok sa na Horehroní podarilo spustiť unikátny projekt Horehronských cyklodrezín, ktoré sa tak stali jedinými premávajúcimi drezinami na Slovensku. Na tomto projekte pracovala OOCR Región Horehronie v spolupráci s Čiernohronskou železničkou, n. o. „“ povedal riaditeľ Čiernohronskej železnice Ing. Aleš Bílek.
OOCR Región Horehronie sa v minulom roku postarala o spustenie nového produktu cestovného ruchu. „Naším poslaním je propagovať náš turisticky zaujímavý región, no zároveň sa aktívne snažíme prichádzať s novými produktami cestovného ruchu, ktoré jestvujúcu ponuku rozšíria. Aj vďaka takýmto produktom sme turisticky atraktívny a aktívny región, v ktorom počty prenocovaní medziročne nadpriemerne rastú,“ povedal predseda predstavenstva OOCR Región Horehronie Ing. Ľuboš Ďurinďák.
Správy o spustení cyklodrezín sa šírili obrovskou rýchlosťou a návštevníci cestovali do regiónu kvôli tomuto produktu. „Pravidelne sme návštevníkom, ktorí si objednali cyklodreziny, následne hľadali možnosti ubytovania v ich blízkosti,“ povedala výkonná riaditeľka OOCR Región Horehronie Ing. Petra Ridzoňová Hlásniková. Na jeseň minulého roku Dopravný úrad vykonal kontrolu priamo na mieste a začiatkom tohto roka vydal okamžitý zákaz ich prevádzky. Začal sa tak nekonečný kolotoč odvolaní a zdôvodňovaní, ktorými sme sa snažili Horehronské cyklodreziny zachrániť,“ povedal A. Bílek.
„Po neúspešnom rokovaní s Dopravným úradom viedli naše cesty priamo na ministerstvo dopravy a výstavby, kde sme sa snažili nájsť spoločné a zároveň koncepčné riešenie nielen pre Horehronské cyklodreziny, ale aj pre všetkých, ktorí by podobný „bicykel na koľajniciach“ chceli prevádzkovať. Po úspešnom stretnutí, na ktorom sme dostali prísľub novely zákona, sme týždeň čo týždeň čakali na pozitívne správy z Bratislavy. Bohužiaľ, aj napriek ústretovosti a snahe pracovníkov ministerstva dopravy a výstavby sme až po uplynutí polovice letnej sezóny a odmietnutí desiatok rezervácií dostali správu, že Horehronské cyklodreziny sa do programu Národnej rady SR nedostali a preto túto letnú sezóny ani nebudú môcť jazdiť,“povedala výkonná riaditeľka.
„Takto si nepredstavujeme podporu cestovného ruchu na Slovensku, veď odvetvie cestovného ruchu je jedným z najviac skúšaným prebiehajúcou krízou a pri nedostatočnej finančnej podpore zo strany štátu sú nám ešte znemožnené aj vlastné aktivity, ktoré by nám pomohli prekonať toto ťažké obdobie,“ dodal predseda OOCR.
„Cyklodreziny boli ideálnym produktom cestovného ruchu najmä v súvislosti s nariadeniami o zamedzení šírenia sa vírusu COVID-19. Keďže sme investovali do 14 cyklodrezín, ktoré jazdia v odľahlej krasovej Hrončianskej doline, kapacita a presun po koľajniciach je obmedzený len pre malé skupiny do 4 osôb a čo je najdôležitejšie, cyklodreziny ako ojedinelý produkt cestovného ruchu aktívne vyhľadávali dovolenkári z celého Slovenska, ktorí následne ostali na kratšie i dlhšie pobyty na Horehroní. Aj preto sme presvedčení, že tento produkt by pozitívne pomohol zmierniť dosahy krízy cestovného ruchu a súvisiacich služieb v súvilosti s pandémiou,“ dodala výkonná riaditeľka.
Napriek ťažkej situácii v dôsledku nového koronavírusu sa subjekty pôsobiace v cestovnom ruchu snažia domáci cestovný ruch podporiť, čo najviac stimulovať a uspokojiť návštevníkov, ktorí sa rozhodli pre dovolenku na Slovensku. Žiaľ, v úplnom rozpore s touto snahou nedokázala naša nová štátna správa za takmer 10 mesiacov vyriešiť „legislatívny problém“ legálneho prevádzkovania týchto „bicyklov na koľajniciach“. Napriek tomu, že vo všetkých okolitých krajinách (Poľsko, Česko, Rakúsko a pod.) tento produkt úspešne už veľa rokov prevádzkujú, na Slovensku sme opäť vynašli teplú vodu...