Primátor si počas kontrolného dňa pozrel plánované cyklotrasy v Košiciach. Snímka zdroj: kosice.sk
Projektom výstavby cyklochodníkov v Košiciach sa počas kontrolného dňa venovalo vedenie mesta, zameralo sa na cyklochodníky Čermeľ, Ladožská – Rovníková - Golianova a prepojenie cyklotrás na Námestí osloboditeľov.
Ako povedal primátor Jaroslav Polaček, o riešeniach sa rozhodne v pondelok (12. 8.), následne sa nimi budú zaoberať projektanti.
Zámerom mesta je v blízkej budúcnosti investovať do výstavby cyklochodníkov tak, aby spojením siete existujúcich cyklotrás vytvorilo súvislé trasy pre cyklistov v meste a v mestských častiach s napojením na cyklotrasy v jeho okolí. V rozpočte je na cyklochodníky vyčlenený jeden milión eur. „Snažili sme sa nájsť to, čo existuje. Zistili sme, že niektoré projekty boli použiteľné, niektoré nie - aj preto, že boli staršie. Napríklad v Čermeli pribudla okolo železničky výstavba a projekt je zrazu nepoužiteľný, respektíve ak by sme sa ho rozhodli použiť, išlo by to na úkor občianskej vybavenosti. Práve preto si musíme povedať, ako pokračovať,“ povedal.
Cyklochodník Čermeľ by mal byť podľa magistrátu vybudovaný popri trase Košickej detskej železnice v úseku od stanice Detskej železničky po napojenie na existujúcu trasu vedúcu k cvičnej skale. Cieľom je prepojiť dve existujúce cyklotrasy a predĺžiť severno – južnú trasu. S výstavbou by sa malo začať do konca tohto roka. Prepojeniu mesta s rekreačnou oblasťou na Alpinke predchádza spracovanie projektovej dokumentácie pre územné a stavebné povolenie.
Zámer prepojenia cyklotrás na Námestí osloboditeľov je navrhnutý v dvoch variantoch, pre oba platí, že je potrebné najprv spracovať projektovú dokumentáciu. Prvý variant počíta s redukciou jazdných pruhov a predĺžením existujúcej pešej zóny v historickom centre Košíc južným smerom a nasledovné vytvorenie cyklistických pruhov. Vyžiadalo by si to zrušenie parkoviska. „Štúdia počíta s tým, že približne 50 parkovacích miest sa nahradí v okolitých uličkách. Umožníme to reguláciou dopravy, ktorá v tomto priestore nie je úplne zregulovaná a máme tu ešte rezervy,“ spresnil Polaček s tým, že zatiaľ ide o úvahu. Druhým variantom je úprava krytu povrchov existujúceho vedenia cyklotrasy združeného chodníka pre peších a cyklistov s oddelenou premávkou vodorovným značením, nevýhody by spočívali napríklad v nebezpečných križovaniach.
Posledné tretie miesto v rámci kontrolného dňa sa nachádza v mestskej časti Nad Jazerom. Na nedávno ukončenú výstavbu cyklochodníka má nadväzovať združený chodník pre peších a cyklistov v úseku Ladožská - Rovníková – Golianova, aktuálne sa spracováva projektovú dokumentácia pre stavebné úpravy. Cyklotrasa bude viesť po existujúcej pešej komunikácii a ceste. Ako magistrát informoval, po spracovaní projektovej dokumentácie bude nasledovať výber zhotoviteľa stavby a následne realizácia stavebných úprav. Odhadované náklady na výstavbu predstavujú okolo 90-tis. eur.