Ilustračná snímka, zdroj: Bratislava.sk
Združenie miest a obcí Slovenska sa pred začiatkom septembrovej schôdze Národnej rady SR na členov parlamentu. Pred začínajúcou schôdzou ide už o druhý list v priebehu týždňa s požiadavkou na neschválenie zákona. Tentokrát sa požiadavka týka zákona o sociálnych službách a súvisiacej legislatívy.
Dôvodom tohto oslovenia Národnej rady Slovenskej republiky je požiadavka na neschválenie vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/ 1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon). Alternatívnou požiadavkou združenia je prípadne vypustenie tých bodov, ktoré ukladajú povinnosť samosprávam dofinancovať poskytovanie sociálnych služieb neverejnými poskytovateľmi týchto služieb.
Pôvodným cieľom vládneho návrhu zákona bolo vytvorenie právnych podmienok na zavedenie informačného systému sociálnych služieb, prostredníctvom ktorého bude vytvorená previazaná databáza aktuálnych zdrojov dát na posilnenie analytickej a koncepčnej činnosti a elektronického výkonu pôsobnosti príslušných orgánov verejnej moci v oblasti sociálnych služieb. Až na rokovaní vlády SR bol návrh zákona doplnený o úpravu podmienok finančnej podpory neverejných poskytovateľov sociálnych služieb z rozpočtov obcí a vyšších územných celkov pri povinnom poskytovaní finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby.
Podľa výkonného podpredsedu ZMOS Jozefa Turčányho: „Navrhované zmeny upravujú spôsob určenia výšky finančného príspevku na prevádzku tak, aby sa do výšky finančného príspevku na príslušný rozpočtový rok nezapočítavali (neznižovali) pre neverejných poskytovateľov skutočne dosiahnuté príjmy z platenia úhrad za sociálnu službu poskytovanú neverejným poskytovateľom sociálnej služby v príslušnom rozpočtovom roku od klienta, ktoré sú vyššie ako priemerné skutočne dosiahnuté príjmy z platenia úhrad za sociálnu službu poskytovanú v pôsobnosti obce alebo vyššieho územného celku za predchádzajúci rozpočtový rok.“
V praxi to znamená, že časť už zaplatených príjmov od klientov zariadení bude „duplicitne vymáhaná“ neštátnymi poskytovateľmi od miest a obcí a VÚC. Spolu s ostatnými finančnými nákladmi by ju museli zaplatiť všetci občania miest a obcí zo svojich vlastných rozpočtov bez ohľadu na názor volených predstaviteľov miest a obcí o spôsobe naplnenia ich originálnej pôsobnosti. S týmto návrhom ZMOS dlhodobo nesúhlasí, čo vyjadril aj vo svojich stanoviskách predkladateľovi návrhu zákona, ktorým je MPSVR SR.
ZMOS od členov parlamentu očakáva, že pri prerokovaní tejto legislatívy budú na uvedené fakty a argumenty prihliadať.