Most v Rakovej. Snímka zdroj: (ŽSK).
Žilinský samosprávny kraj ukončil modernizáciu ôsmich mostov na Kysuciach. Investícia v celkovej hodnote viac ako 2 milióny eur bola financovaná zo zdrojov Európskej únie. Súčasťou prác bola aj oprava viac ako 1,5 kilometra cesty II/487 v dvoch úsekoch - vo Vysokej nad Kysucou a Podvysokej.
Rozsiahla investícia sa realizovala v rámci eurofondového projektu pod názvom Zlepšenie prepojenia ciest okresov Tešín a Čadca a diaľnicou D3, ktorý bol súčasťou cezhraničnej spolupráce Interreg PL-SK. Zrekonštruované mosty sa nachádzajú v obciach Makov, Vysoká nad Kysucou, Nižný Kelčov, Staškov a Raková v okrese Čadca. Práce sa vykonávali v polovičných profiloch, doprava počas nich bola čiastočne obmedzená pričom vodičov usmerňovalo dopravné značenie.
Mosty boli vo veľmi zlom technickom stave s ohrozenou statikou, preto bolo nevyhnutné pristúpiť k ich komplexnej oprave. Prvé práce štartovali koncom roka 2020 a skončili po dvoch rokoch. Išlo o hĺbkové rekonštrukcie, pri ktorých sa odstránili všetky časti mostného zvršku, zábradlia, rímsy, kamenné obrubníky, vozovka vrátane izolácie, mostné odvodňovače i mostné závery. Práce sa podarilo ukončiť iba s miernym zdržaním, lehotu výstavby musel ŽSK predĺžiť napríklad v prípade oblúkového mosta v Rakovej, kde sa ukázal horší technický stav, ako ten, s ktorým sa uvažovalo v projekte. Bolo potrebné vykonať dodatočný diagnostický prieskum, na základe ktorého sa určil ďalší postup sanácie mostných oblúkov. „Tieto dodatočné kroky boli nevyhnutné, aby sa zaistila naozaj kvalitná rekonštrukcia, ktorá zabezpečí čo najdlhšiu životnosť mostného objektu a tým aj bezpečnosť premávky, preto verím, že nám motoristi toto zdržanie odpustia,“ uviedla predsedníčka ŽSK Erika Jurinová. Most v Rakovej bol zaujímavý aj tým, že sa súbežne s ním vybudovala aj nová lávka, ktorá počas rekonštrukcie fungovala ako obchádzková trasa a dnes slúži na prechod chodcom a je plánovaná ako súčasť budúcej cyklotrasy.
Podľa županky Eriky Jurinovej kraj vykonáva okrem bežnej údržby i pravidelné prehliadky a diagnostiku mostov na posúdenie ich stavu. „Pracujeme v každom regióne. Máme v správe takmer 800 mostov, mnohé z nich sme zdedili v naozaj zlej kondícií. Nie je možné ich opraviť naraz, preto k nim pristupujeme na základe objektívnych kritérií, ich technického stavu a tiež podľa toho aká je na nich intenzita dopravy.“ Drobné opravy vykonáva Správa ciest ŽSK priebežne, naopak väčšie rekonštrukcie mostov aj vzhľadom na ich rozsah a finančnú náročnosť kraj realizuje v rámci eurofondových projektov. „Aj pre tento rok máme na oblasť dopravy rozpočtovaných zhruba 14 miliónov z európskych zdrojov a viac ako 9 zo zdrojov ŽSK. Niektoré projekty sú ešte len v procese prípravy, verím však, že sa nám opäť tento rok podarí urobiť veľa dobrej práce, ktorá uľahčí život motoristom a zlepší kvalitu života v mestách a obciach,“ uzavrela županka.