Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová
Jeden lístok na všetky typy dopravy a lacnejšie pravidelné cestovanie si budú môcť medzi prvými vyskúšať cestujúci na území Rajeckej doliny, krajského mesta Žilina až po Čadcu.
Bezproblémová a plynulá verejná doprava v kraji je základom pre zdravý hospodársky rast a pružnejšie reakcie na zmeny v ekonomike, ako i pre plnohodnotný život obyvateľov kraja. Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. predložila zhruba pred rokom všetkým objednávateľom verejnej dopravy na pilotnom území Žilinského kraja a to Rajeckej doliny, mesta Žiliny i Kysúc návrh spolupráce, ktorý zahŕňa spoločný prepravný poriadok, tarifu, či kartové štandardy. Dnes je spolupráca objednávateľov dopravných služieb vo verejnom záujme premietnutá do spoločnej dohody o spolupráci, ktorú v piatok 25.februára slávnostne podpísali zástupcovia zainteresovaných strán – za Ministerstvo dopravy a výstavby SR štátna tajomníčka Katarína Bruncková, za Žilinský samosprávny kraj predsedníčka Erika Jurinová, riaditeľ Integrovanej dopravnej spoločnosti ŽSK Richard Staškovan a trojica primátorov – za mesto Žilina Peter Fiabáne, za mesto Čadca Milan Gura a Marián Mihalda za Kysucké Nové Mesto. ,,Žilinský samosprávny kraj je takou lastovičkou, kde sa štát so samosprávou vedel dohodnúť a dať práva a povinnosti pri integrácii aj formálne na papier. Z pohľadu ministerstva je dôležité, aby sa do takéhoto systému zapojili aj ďalšie kraje. Dali sme si ambíciu, aby do konca roka 2026 bolo minimálne 6 krajov účastných na projekte integrovanej dopravy. Verím, že práve Žilinský samosprávny kraj bude veľmi dobrým príkladom,“ povedala na úvod štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Katarína Bruncková.
Zámerom je jednotná integrovaná doprava na celom území kraja s cieľom nadväznosti nielen autobusových, ale aj vlakových spojov s prepojením na MHD a vo výsledku lacnejšie, rýchlejšie a flexibilnejšie cestovanie verejnou dopravou. ,, Počet áut na cestách rastie, hlavne v špičkách vznikajú dopravné kolízie a presun medzi miestami sa predlžuje. Našim cieľom je zmierniť zlú dopravnú situáciu, kedy ľudia trávia hodiny v neúnosných zápchach a to aj podporou efektívnej verejnej hromadnej dopravy. Chceme ľuďom ponúknuť kvalitnú alternatívu, ktorá plnohodnotne uspokojí ich potreby ako cestujúcich. Prostredníctvom spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja (IDŽK) sme začali s postupným prepájaním všetkých módov verejnej dopravy a prinášame riešenia, ktoré robia cestovanie verejnou dopravou atraktívne aj v 21. storočí,“ priblížila županka Erika Jurinová. Ako dodala, v oblasti prímestskej autobusovej dopravy sa podarilo župe v spolupráci s IDŽK za posledný rok zaviesť viacero noviniek, napríklad možnosť platby bankomatovou kartou, alebo platby pomocou virtuálnej dopravnej karty, čo v preklade znamená mobilom.
Región zapojený do I. fázy integrácie dopravy bude rozdelený na 13 regionálnych zón a 2 mestské zóny. Zónové budú aj predplatné cestovné lístky, ktoré si zakúpi cestujúci s platnosťou 30 dní, 90 dní, 365 dní, 24-hodinový alebo 72-hodinový sieťový turistický cestovný lístok. Novinkou sú aj jednorazové prestupné cestovné lístky. Na jeden lístok budú môcť cestujúci cestovať vlakom, prímestským autobusom aj mestskou hromadnou dopravou. Nový systém prinesie aj výrazné zľavy pre pravidelných cestujúcich, ktorí budú využívať predplatné cestovné lístky, pričom výška zľavy sa môže pohybovať na úrovni aj viac ako 40 %.
Aktuálne prebieha finálne testovanie vzájomnej kompatibility čipových kariet a predajných systémov. ,,Absolvovali sme niekoľko kôl integračného testovania, ktoré slúžia na vychytanie nezrovnalostí z hľadiska programovania odbavovacích a predajných zariadení zapojených dopravcov. Zároveň softvérové firmy programujú e-shopy dopravcov pre nákup IDS lístkov, ktorých odskúšanie je v pláne na konci februára. Ak bude všetko napredovať bez väčších problémov, ostrá prevádzka je v pláne už na konci I. kvartálu, resp. v úplnom začiatku II. kvartálu 2022,“ priblížil riaditeľ IDS ŽSK Richard Staškovan. Ako dodal, ide o mimoriadne náročný proces, nakoľko sa prepája až päť objednávateľov verejnej dopravy, pričom každý z nich má sa svoje vlastné špecifiká, tarify a technologické podmienky. Výhodnejšie cestovať by však obyvatelia v kraji mohli už v apríli.
So spustením IDS ŽSK budú zavedené aj nové cestovné poriadky pre Rajeckú dolinu, ktoré sú prerokované so starostami dotknutých obcí. O zmenách budú v dostatočnom predstihu informovať dopravcovia. V rámci Kysuckej doliny sú dopravné riešenia postupne implementované – napríklad nadväzné autobusové spoje z „oščadníckej a bystrickej doliny“ s prestupom na vlak v Krásne nad Kysucou, postupne zahusťovaná železničná doprava v traťovom úseku Žilina – Čadca a podobne.
Organizátorom integrovaného dopravného systému Žilinského kraja je spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. Jej zriaďovateľmi sú Žilinský samosprávny kraj a mesto Žilina. Aktuálne informácie o priebehu zavádzania IDS nájdete na www.idzk.sk a www.zilinskazupa.sk