Ilustračná snímka
Čísla z cestovného ruchu sú na vzostupe, ale v niektorých oblastiach stále nie sme schopní konkurovať okolitým krajinám. Podľa Zväzu cestovného ruchu SR je potrebné znížiť dane a Slovensko systematicky propagovať.
Cestovný ruch je ideálnym odvetvím pre ďalší rozvoj slovenskej ekonomiky. Viaže na seba ďalšie služby a pritom vytvára aj pracovné príležitosti, predovšetkým v oblastiach, kde nie sú zastúpené iné priemyselné odvetvia. Zväz cestovného ruchu SR vníma pozitívne vyhlásenia predsedu vlády Róberta Fica, o tom, že potenciál slovenskej ekonomiky vidí v rozvoji cestovného ruchu. Subjekty cestovného ruchu združené v ZCR SR vítajú opatrenia na podporu dopytu, pričom vhodnými nástrojmi môžu byť dovolenkové poukážky, podpora žiakov pre lyžiarske kurzy, školy v prírode, či tzv. zdravotný turizmus. „Druhou skupinou, ktorú však nevyhnutne potrebujeme pre rozvoj cestovného ruchu, sú systémové opatrenia zamerané na ponuku. Naše služby ponúkame v prostredí vysokej konkurencie a sme tlačení do skvalitňovania služieb i budovania doplnkových služieb a infraštruktúry. Pozitívne príklady z iných krajín potvrdzujú, že zníženie daňového zaťaženia na vybrané služby cestovného ruchu, dokáže v krátkodobom období zabezpečiť zvýšenú mieru investícií, rast miezd, či vytváranie nových pracovných príležitostí,“ uviedol Marek Harbuľák, prezident ZCR SR. Tržby z cestovného ruchu dosiahli v roku 2016 viac ako 5 mld. eur a vzhľadom na pozitívny vývoj počtu návštevníkov sa očakáva, že za rok 2017 boli ešte vyššie. Napriek rastu počtu návštevníkov a tržieb, tak ako je tomu v celej Európe, máme v porovnaní so susednými, ale aj inými európskymi krajinami veľké rezervy. „Ide predovšetkým o celoročné vyťaženie kapacít našich zariadení, nedostatkom investícií pre ďalší rozvoj a znižujúcu sa konkurencieschopnosť. Určite hlavnou príčinou, prečo len polovica Slovákov využíva služby cestovného ruchu sú financie,“ dodal M. Harbuľák. Z pohľadu zamestnávateľov v cestovnom ruchu chýbajú prostriedky na investície a rozvoj, pričom dôvodom je predovšetkým vysoká sadzba dane z pridanej hodnoty. Až 25 krajín EÚ uplatňuje zníženú sadzbu na vybrané služby cestovného ruchu, pretože tento nástroj zabezpečí vyššie investície do modernizácie zariadení, zvyšovanie zamestnanosti a rast miezd. Pozitíva takéhoto zníženia sú viditeľné vo viacerých krajinách, kde takéto opatrenia prijali. Podľa ZCR SR je potrebná aj systematická a dlhodobá prezentácia a propagácia Slovenska v zahraničí. Priestor na zlepšenie vidíme predovšetkým v online komunikácii propagácii, pri koordinácii a manažovaní jednotlivých aktivít. Chýba inštitúcia, ktorá by zastrešovala tieto aktivity a reprezentovala Slovensko navonok, s adekvátnym rozpočtom. ZCR SR chce byť nápomocný pri navrhovaní efektívnych nástrojov na rozvoj cestovného ruchu. Najmä v situácii, keď sa toto odvetvie konečne z okraja záujmu štátnych orgánov presúva do ich pozornosti. Pritom cestovný ruch je vo všetkých vyspelých krajinách Európy dlhodobo vnímaný ako perspektívna oblasť ekonomiky, ktorá dokáže vytvárať nové pracovné príležitosti aj v krízových rokoch, predovšetkým pre mladých ľudí a tých, ktorí sa len ťažko uplatňujú na pracovnom trhu. Odvetvie cestovného ruchu na Slovensku v súčasnosti dáva prácu viac ako 160 000 zamestnancom, pričom služby poskytujú tisíce, predovšetkým malých a stredných podnikov. Je všeobecne známe, že jedno pracovné miesto vytvorené v cestovnom ruchu, vytvorí ďalšie dve pracovné miesta v nadväzujúcich odvetviach. Aby mohol byť cestovný ruch naozaj nosným odvetvím ďalšieho rozvoja ekonomiky Slovenska, je potrebné prijať čo najskôr viaceré opatrenia. Nie všetky opatrenia si vyžadujú financovanie, no tie, ktoré to vyžadujú, sú investíciou, ktorá sa efektívne zhodnotí už v krátkodobom horizonte.
Obecne noviny č. 9-10/2018