Mapa rozmiestnenie 50 ks meteorologických staníc
Vodiči, ktorí sa chystajú v zimnom období na cesty, si môžu overiť stav vozovky aj prostredníctvom meteorologických staníc. Pozrieť si ich môžu kedykoľvek, aj cez mobilné zariadenia.
Správa ciest ŽSK využíva 50 ks meteorologických staníc, ktoré sú rovnomerne umiestnené po celom Žilinskom kraji na cestách II. a III. triedy. „Meteostanice pomáhajú dispečerom SC ŽSK pri operatívnom riadení vozidiel zimnej údržby, ktoré zabezpečujú zmierňovanie a odstraňovanie prekážok v zjazdnosti,“ informuje Gabriela Tisoňová, riaditeľka odboru dopravy ŽSK.“
Meteostanice poskytujú viaceré informácie: vzduch (teplota, vlhkosť, rosný bod), vietor (rýchlosť a smer), vozovka (teplota, stav povrchu, bod mrznutia, výška vodného filmu, koncentrácia soli), bezdotykové meranie teploty povrchu vozovky, kamera vrátane infračerveného prisvietenia. Pôvodný systém 10 meteostaníc bol tento rok doplnený o ďalších 40 ks a nový softvér v celkovej hodnote 332 226 eur s DPH z vlastných zdrojov ŽSK.
Meteostanice sú určené na periodické získavanie, prenos a spracovanie údajov o teplote a vlhkosti vzduchu, rýchlosti a smere vetra, teplote vozovky, stavu vozovky, koncentrácie soli, orientačnej výšky vody na vozovke a obrazového snímku. „Naše meteostanice nie sú závislé na externom napájaní. Napájanie je zabezpečené solárnym systémom. Softvérové riešenie meteostaníc je navrhnuté ako komplexný nástroj na podporu efektívneho a operatívneho rozhodovania dispečerského pracoviska správy ciest. Aplikácia komunikuje s meteorologickými stanicami a zabezpečuje vizualizáciu aktuálnych stavov a ukladá aj históriu,“ informuje Tisoňová.
Verejnosť môže vidieť aktuálny stav vozovky z pohľadu meteostanice online na stránke Správy ciest ŽSK https://www.sczsk.sk/kamery-mapa-2/
Správa ciest ŽSK vykonáva zimnú údržbu 1 416 km ciest II. a III. triedy, 493 km ciest I. triedy (na základe zmluvy o údržbe so SSC) a 17,5 km R3 na základe zmluvy o údržbe s NDS (obchvat Oravského Podzámku, obchvat Trstenej obchvat Hornej Štubne). „Pri výkone zimnej údržby musíme dodržiavať technické predpisy a operačný plán zimnej údržby a zabezpečovať zjazdnosť ciest podľa ich kategórie, čiže od najvyššej kategórie, po tú najnižšiu, ktorou sú cesty III. triedy,“ doplnila Tisoňová.