Pohľad do interiéru nového parciálneho trolejbusu.
Na prešovské cesty vyrazili vo štvrtok 2. mája 2024 nové parciálne trolejbusy. Ide o prvé kusy dokopy z 10 vozidiel, 6-tich kĺbových s dĺžkou 18 metrov a štyroch 12-metrových trolejbusov.
Prinášajú so sebou väčší komfort, moderné technológie a možnosť pohonu aj mimo trolejového vedenia. Dopravný podnik mesta Prešov ich nakúpil s pomocou grantu zo zdrojov EÚ.
Po Prešove od 2. mája jazdia nové parciálne trolejbusy, ktoré sú najmodernejším prírastkom do vozového parku DPMP. Do prevádzky boli uvedené prvé zo 6-tich kĺbových vozidiel s dĺžkou 18 metrov a kapacitou 114 cestujúcich. Ich najväčšou výhodu je presun po cestách bez pokrytia trolejovým vedením. Vďaka alternatívnemu pohonu tak budú môcť parciálne trolejbusy jazdiť aj v čase výpadku či poruchy trakčného vedenia, prípadne využívať obchádzkové trasy napríklad pri rekonštrukciách ciest a mostov.
„Posledných pár rokov prešovský dopravný podnik stagnoval pri obnove svojho vozového parku, toto je jeden z prvých impulzov a v obnove flotily vozidiel budeme pokračovať samozrejme aj ďalej. Nové trolejbusy sú veľkým prínosom najmä v prípadoch, keď dôjde k poruche trakčného vedenia. Do terénu už nebudeme musieť posielať náhradné dieselové autobusy, takže to určite má aj ekologický rozmer. Dôležité je pre nás ale myslieť aj na komplexnú obnovu v rámci prešovskej verejnej dopravy. Preto už máme pripravené projektové dokumentácie na viaceré projekty, medzi ktorými je napríklad aj úplná obnova trolejového vedenia, pri ktorej sa chceme uchádzať o externé zdroje z EÚ,“ povedal primátor mesta Prešov František Oľha.
Parciálne trolejbusy predstavujú technologický krok vpred, ktorý pocítia aj cestujúci. Šesť moderných trolejbusov s označením Škoda 27 Tr s karosériou Solaris ponúkne vďaka svojej výbave cestujúcim maximálne pohodlie. Trolejbusy budú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a napríklad, kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla. Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu. Dôkladný prehľad o obsadenosti jednotlivých spojov poskytnú údaje získané z automatických počítadiel cestujúcich (APC), ktoré budú súčasťou výbavy vozidla.
Vo výbave tiež nebude chýbať systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Moderná elektrická výbava s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy. Neoddeliteľnou súčasťou je, samozrejme, trakčná batéria, ktorá trolejbusu garantuje dojazd minimálne 12 kilometrov mimo trolejového vedenia.
Tieto parciálne trolejbusy nahradia najmä dieselové autobusy premávajúce na linkách 29, 32, 32A, 39, čím dôjde k zníženiu hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie.
Dopravný podnik mesta Prešov obstarával dokopy 6 nových trolejbusov v celkovej hodnote 4 milióny eur, pričom miera spolufinancovania zo strany DPMP bola 5%. Podarilo sa to vďaka nenávratnému finančnému príspevku z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.