Ilustračná snímka, zdroj: Eurovia
Pre peších a cyklistov pribudli v meste Veľký Šariš neďaleko Prešova dve nové lávky cez rieku Torysa. Jednej z nich budú môcť miestni vymyslieť aj meno.
Obyvatelia i návštevníci Veľkého Šariša mali doteraz k dispozícii spojenie ľavého a pravého brehu mesta len jediným mostom. Pôvodnú lávku zničila povodeň v roku 2010 a druhú odstránilo mesto pre zlý technický stav pred štyrmi rokmi. Teraz tak môžu cyklisti z Prešova prejsť na začiatku Veľkého Šariša cez lávku cez Torysu a po vyznačenej trase sa dostať až k tej druhej na konci mesta.
Podľa slov primátora Viliama Kalla sa túto situáciu snažili vyriešiť aj z toho dôvodu, že sú odkázaní na jeden most a aj ten je, ako ďalej uviedol, v nevyhovujúcom stave. „Lávky sú bezpečné, bezbariérové a nepochybne aj architektonicky lákavé. Posúvame sa do 21. storočia, keď je cyklomobilita základom nielen bezpečného a ekologického životného štýlu, ale aj súčasťou nášho bežného dňa,“ povedal.
Dĺžka visutej konštrukcie lávok je 67 metrov, šírka prejazdnej časti minimálne 2,5 metra. Ich prevedenie je nad výškou storočnej vody. Na jednu lávku bolo použitých takmer 35 ton železa. Zvládli statické skúšky s vyše desiatimi tonami nákladu. Miestni budú môcť vymyslieť lávke Pod Bikošom aj meno. Čo sa týka druhej lávky, tak jej názov - Mlynská lávka - i poloha sú historicky dané. Obe sú súčasťou projektu EuroVelo 11 - bicyklom až za hranice. „Pri ich vybudovaní sa preinvestovalo necelých 690tis. eur, pričom mesto uhradilo spoluúčasť vo výške 153-tis.,“ uviedol Kall. Projekt rieši okrem dvoch lávok aj značenie cyklistických trás a vybudovanie spevnených plôch pre 18 cyklistických stojanov pri železničnej stanici a v športovom areáli.
Projekt EuroVelo 11 naberá v Prešovskom samosprávnom kraji podľa jeho predsedu Milana Majerského konečne reálne kontúry. „Z prostriedkov samosprávy boli vypracované technické štúdie, ktoré stanovili vedenie medzinárodnej cyklotrasy na celom území kraja. Aj vďaka koordinačnému centru CykloPO dostali obce technickú a odbornú pomoc pri projektových dokumentáciách, ale aj pri hľadaní externých finančných zdrojov,“ vysvetlil. Majerský verí, že všetko pôjde podľa plánov a v tomto roku sa zrealizujú ďalšie časti cyklochodníka v smere na Sabinov.