Helena Burdová a deti zo Súkromnej materskej školy Ďatelinka z Martina.
Triedenie je nákazlivé, s deťmi triedia aj rodinní príslušníci a priatelia. Cez deti môžeme zvyšovať environmentálnu uvedomelosť rodičov. Že triediť odpad v útlom veku je možné, nám v rozhovore potvrdila Helena Burdová z Martina, riaditeľka a zriaďovateľka Súkromnej materskej školy Ďatelinka.
Ako dlho sa už venujete triedeniu odpadu s malými deťmi?
V minulosti sme začínali klasickým zberom papiera – pokreslené papiere a výkresy sa ukladali do papierovej krabice na zber, ten sa po naplnení zviazal a odovzdal v zberných surovinách. To bolo veľmi dávno, snáď odjakživa. A trvá to dodnes.
Pred takmer 15-timi rokmi sme sa v našej materskej škole zamysleli nad jej ďalším smerovaním. Keďže máme radi prírodu, rozhodli sme sa ako nadštandard našej výchovno-vzdelávacej činnosti venovať environmentálnej výchove detí. Postupne sme v škole zavádzali triedenie plastov a takýmto príkladom (vzorom) sme viedli k tomu aj naše deti. Tie to prenášali domov a vplývali na rodičov. Náš vzor, ako mentorov, je veľmi dôležitý.
Čo všetko v škôlke triedite?
Vedieme deti k poznaniu, že recyklácia odpadkov je dôležitým krokom ku zmenšovaniu hory odpadov okolo nás. Zbierame niekoľko komodít: starý papier, plasty, PET fľaše, vypálené žiarovky a staré baterky. Motivujú nás aj rôzne súťaže, či už na území nášho mesta alebo štátu.
V akom veku je najlepšie začať deťom vysvetľovať o triedení odpadu?
Najlepšie je začať už v útlom veku, starší predškolský vek je vhodným obdobím pre správne smerovanie a ukazovanie cesty ako pomôcť prírode v jej nezávideniahodnej situácii. Učiteľka v materskej škole má obrovskú možnosť formovať osobnosť dieťaťa v oblasti humánneho a estetického vzťahu k ochrane životného prostredia. Dieťa v období 4. – 6. roku nasáva, absorbuje návyky, základy, na ktorých bude v ďalšom období stavať a ak ho správne podchytíme, citlivo usmerníme, verím, že takto zasejeme semienka nádeje do budúcej generácie a spravíme tak niečo pre záchranu našej planéty. A keď nás podporia aj rodičia a pripoja sa v tejto oblasti výchovy k nám, vtedy je to super.
Čo najviac motivuje malé deti, aby triedili odpad?
U nás fungujú rozprávky, príbehy, divadelné etudy o našej Modrej planéte, o zvieratkách (lienky, motýle, rybky atď.).
Sú deti naučené triediť už z domu, alebo sa to učia až v škôlke?
Väčšinou až v škôlke, česť výnimkám. Niekde je to zaužívané aj v rodinných domoch, pri panelákoch je to vzácnejšie.
Vidíte u detí pokrok oproti minulosti ? Majú väčší záujem o triedenie než kedysi?
Dá sa povedať, že áno. Osobný príklad, vzor mnoho zmôže, deti sú tvárne, všímavé, chápavé. Rodičia konštatujú: „Povedali ste to vy, pani učiteľka, a to je sväté“ – človeka to poteší. Veľa však v smere separovania odpadu zohrávajú aj médiá, reklamy, rôzne pútače. Takže všeobecne sa situácia zlepšuje. Je potrebné sa jej však stále venovať.
Využívate na výučbu o triedení odpadu aj nejaké špeciálne pomôcky?
Viac-menej vlastné obrázky a názory. Možno spomenúť interaktívnu tabuľu, kde si svojpomocne zhotovujeme prezentácie, aby sme deťom priblížili situáciu, o ktorej sa rozprávame a ktorej sa venujeme. Pri výučbe nám pomáha aj maľovanka od spoločnosti ENVI - PAK, ktorú deti rady vymaľovávajú v tlačenej, ale aj online podobe na stránke www.triedime.sk.
Čo robíte s vyzbieranými surovinami?
V našom meste sa o separovanie stará zberová spoločnosť mesta Martin. Pred štyrmi rokmi vymyslela súťaž škôl a škôlok v zbere PET fliaš a plastových vrchnákov o finančné odmeny, a tak sme sa nadchli a zbierali s cieľom získať financie na novú preliezkovú loď. Raz sme skončili druhí a trikrát prví. A súťaž pokračuje. Papier tiež odovzdávame zberovej spoločnosti, stačí zatelefonovať a prídu ho odviezť. Dostaneme financie alebo toaletný papier. Vypálené žiarovky odnášame v rámci exkurzie s deťmi na zberný dvor a staré baterky zbierame v rámci celoštátnej súťaže Zbieram baterky.
Ako na tieto aktivity reagujú rodičia? Motivuje to aj ich triediť odpad?
Musím odpovedať jednoznačne: áno. Pomerne aktívne sa zapájajú, za čo ich treba pochváliť. Tešíme sa, keď s nami spolupracujú a naša snaha prináša úspech. Darí sa nám cez deti environmentálne zvyšovať aj uvedomelosť rodičov. A šíri sa to aj ďalej – triedia aj starí rodičia, aj susedia, aj známi a priatelia... A to je fajn. Máme radosť z toho, že naša práca má zmysel.