Snímka: (mk)
Štátny inštitút odborného vzdelávania zorganizoval workshop, ktorý bol zameraný na spoločenskú zodpovednosť a duálne vzdelávanie. Teda na dva piliere, ktoré sú úzko spojené s transformačnými procesmi, ktoré nás sprevádzajú už 27 rokov.
Pridaná hodnota mladej generácii
Hosťom diskusie bol aj výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány, ktorý v úvode svojho vystúpenia zdôraznil: „Mestá a obce vytvárajú podmienky na všestranný rozvoj svojho územia a plnia oprávnené potreby svojich obyvateľov. Medzi tieto úlohy nepochybne patrí podpora tvorby pracovných príležitostí, ale aj vytváranie podmienok na dostupné a kvalitné vzdelávanie i zručnosti žiakov.“ Podľa jeho slov: „Preto by sme duálne vzdelávanie mali vnímať optikou trojuholníka: vzdelávanie – zručnosti – práca.“ Jozef Turčány zároveň apeloval: „Duálne vzdelávanie treba vnímať ako pridanú hodnotu mladej generácie na ceste za úspešným profesionálnym životom.“ Podľa jeho slov je dôležité, aby všetko úsilie v tejto aktivite bolo sprevádzané podporou všetkých zainteresovaných aktérov. „Mestá a obce sú najväčším zriaďovateľom základných škôl, z ktorých žiaci prichádzajú na stredné školy. Ak tie budú poskytovať atraktívne vzdelávanie s dobrou perspektívou, bude to stále len časť úspechu. Na ťahu sú preto aj stredné školy v ich úzkej spolupráci s firmami, zapojenými do duálneho systému vzdelávania.“
Na tieto slová reagoval Marcel Blaščák, manažér rozvoja organizácie Drogerie Markt, ktorý vo svojom vystúpení predstavil nedávny prieskum: „Z prieskumu je zrejmé, že takmer 72 % opýtaných vníma nedostatok odborne vyškolených zamestnancov na predajných plochách. Na tieto čísla sme reagovali aktívnym vstupom do systému duálneho vzdelávania.“ Marcel Blaščák zároveň uviedol, že podľa prognózy trhu práce do roku 2020 je potrebné zabezpečiť viac ako 11 000 odborne zdatných zamestnancov v profesiách predavač a pokladník.
Čítajte v Obecných novinách č. 47-48/2016 na str. 3