Projekt Základnej školy (ZŠ) Andreja Radlinského v Kútoch, v rámci ktorého žiaci premenili zarastený pozemok na upravenú školskú záhradu sa stal víťazom súťaže Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Ekologický čin roka 2018 v kategórii materské, základné a stredné školy. EASYFOTO TASR - Vladimír Miček
Projekt Základnej školy Andreja Radlinského v Kútoch, v rámci ktorého žiaci premenili zarastený pozemok na upravenú školskú záhradu, sa stal víťazom súťaže Trnavského samosprávneho kraja Ekologický čin roka 2018 v kategórii materské, základné a stredné školy.
Samotná realizácia projektu sa začala už pred tromi rokmi. "Nápad zrealizovať záhradu prišiel od riaditeľky školy. Pozemok kedysi slúžil na pestovanie, ale po zrušení niektorých predmetov zostal neudržiavaný a neupravený. Pustil som sa do návrhu, čo by v záhrade malo byť," povedal o vzniku záhrady pre TASR autor projektu, ktorý je v súčasnosti žiakom deviateho ročníka, Michal Drábek.
Okrem chodníkov, ohniska, vyvýšených záhonov a lavičiek sa na záhrade nachádza aj rozhľadňa, altánok či ohrada na sliepky. "V dnešnej dobe je veľkým problémom vzťah človeka k prírode. Ak bude človek s prírodou spolupracovať, dokáže z nej vyťažiť viac, ako keď ju len bezhlavo ničí. Je dôležité, aby sa už medzi nami žiakmi rozvíjal vzťah k prírode. Nech bude človek vykonávať akékoľvek povolanie, láska k prírode nie je nikdy na škodu," vysvetlil autor, prečo sa do projektu pustil.
"Za vznikom záhrady v škole bol fakt, že Michal rozmýšľal o tom, v piatej triede odísť zo školy na osemročné gymnázium. My sme si ho ako mimoriadne nadaného žiaka chceli udržať, a tak sme mu sľúbili, že ak zostane, zapojíme ho do projektov a aktivít školy, a tak vznikol vlastne prvotný nápad školskej záhrady," prezradila riaditeľka školy Jana Mrázová.
Ako ďalej doplnila, Michal vytvoril záhradu od prvotného návrhu, nákresov cez finančný rozpočet kompletne až po projektovú dokumentáciu. "Záhradu od jej vzniku neustále vylepšujeme. Za jej vznikom stojí veľké množstvo ľudí, ktorí boli a sú naklonení tejto myšlienke - od žiakov, rodičov cez pedagógov a nenahraditeľného školníka, ktorý trávi množstvo hodín prácou na tejto záhrade, až po rôzne organizácie v obci a samotnej obce," doplnila riaditeľka školy.
V škole je rozšírená výučba techniky, počas ktorej sa žiaci starajú o záhradu. "Dokážeme ju však využívať aj na ďalších predmetoch. Ideálna je počas hodín výtvarnej či hudobnej výchovy, ale využitie nájde takisto počas predmetov, ako sú matematika, zemepis, biológia či chémia. Ale aj slovenský jazyk, keď tu žiaci môžu tvoriť svoje úvahy či opis prostredia," doplnila využitie záhrady učiteľka fyziky a základov techniky Darina Vojvodová.
O tom, že škola je "eko" vo viacerých smeroch, svedčí aj pohľad na to, akým dopravným prostriedkom sa viaceré približne zo 400 detí dopravujú do školy, keď je pod oknami školy zaparkovaných niekoľko desiatok bicyklov. "Ja o Kútoch hovorím, že je to taký malý Amsterdam. Keď sa pozriete, tak v obci sa bicyklujú všetci od najmladších až po tých najstarších. Možno za to môžu aj vzdialenosti v obci, ktorá je pomerne rozťahaná," doplnil Michal, ktorý sa po skončení školského roka so školou rozlúči a pokračovať bude na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave.