Ilustračná snímka.
V súvislosti s ochorením COVID-19 vláda SR včera schválila novelu zákona o cestovnom ruchu v skrátenom legislatívnom konaní.
Vďaka úprave a doplnení prechodných ustanovení nehrozí niektorým oblastným organizáciám cestovného ruchu zánik v dôsledku nesplnenia podmienky na založenie - počtu prenocovaní a garantujem im „životaschopnú“ výšku dotácie v rokoch 2022 a 2023.
Schválený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Vo vzťahu k mestám a obciam ako zakladajúcim členom oblastných organizácií cestovného ruchu (ďalej len „OOCR“) prináša dve úpravy v prechodných ustanoveniach:
1. Predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona, s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19:
§ 31d Prechodné ustanovenie k právnej úprave účinnej od 1. januára 2019
Oblastná organizácia založená podľa zákona účinného do 31. decembra 2018 je povinná k 31. decembru 2020 preukázať splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona účinného od 1. januára 2019.
Novela zákona predlžuje lehotu na preukázanie podmienok § 14 ods. 1 zákona k 31. decembru 2022.
Podľa § 14 ods. 1 zákona OOCR môže založiť zakladateľskou zmluvou s podnikateľskými subjektmi najmenej päť obcí alebo MČ, pričom súhrn počtu prenocovaných návštevníkov v ubytovacích zariadeniach6) na území zakladajúcich obcí v predchádzajúcom kalendárnom roku musí dosiahnuť najmenej 100-tisíc prenocovaní. Oblastnú organizáciu môže založiť aj menej ako päť obcí, ak bol súhrnný počet prenocovaní v ubytovacích zariadeniach na území zakladajúcich obcí v predchádzajúcom kalendárnom roku najmenej 250-tisíc.
2. Výpočet výšky požadovanej dotácie zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 na základe údajov o vybraných členských príspevkoch a vybranej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, ktoré nedosiahnu výšku výberu dane za ubytovanie a/alebo výber členských príspevkov, ktorý bol vyšší ako limit v roku 2019 pred vypuknutím pandémie COVID-19
§ 31e Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 v tomto zmení sa dopĺňa týmto znením: Ustanovenie § 29 ods. 4 sa na poskytnutie dotácie v roku 2022 nepoužije a pri výpočte maximálnej výšky dotácie pre oblastnú organizáciu a dotácie pre krajskú organizáciu sa použijú údaje za rok 2019, ak a)ak súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v oku 2020 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v oku 2019 a ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku 2020 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku 2019
Podľa § 29 ods. 4 Dotáciu na príslušný rozpočtový rok môže poskytnúť ministerstvo oblastnej organizácii v rovnakej výške ako je súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku, pričom maximálna výška dotácie oblastnej organizácii je ohraničená 90 % súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku.
Tieto novelizačné zmeny sa týkajú aj krajských organizácií cestovného ruchu.
Ďalšia novelizácia zákona vytvára legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Dané schémy sa zameriavajú na podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu a zníženie negatívnych dopadov pandémie ochorenia COVID-19. Doplnením nasledujúceho znenia do zákona:
§ 27j Príspevok na odstránenie negatívnych následkov pandémie COVID –19
(1) Ministerstvo môže v príslušnom rozpočtovom roku najneskôr do 31. decembra 2021 poskytnúť zo svojej rozpočtovej kapitoly príspevok podľa §27a od.1 písm. d na podporu cestovného ruchu v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19. Príspevok možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe pôsobiacej v odvetví cestovného ruchu v súlade so schémou štátnej pomoci alebo minimálnej pomoci podľa osobitného predpisu na podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu.
(2) Ministerstvo môže vytvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy minimálnej pomoci podľa osobitného predpisu, na podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktoré sú financované z rozpočtovej kapitoly ministerstva.
3) Ministerstvo pripraví a zašle Komisii na notifikáciu schému štátnej pomoci9v)podnikom v odvetví cestovného ruchu, alebo pripraví a zašle Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky na notifikáciu schému minimálnej pomoci podnikom v odvetví cestovného ruchu, určenú na náhradu škody spôsobenej prírodnými katastrofami alebo mimoriadnymi udalosťami.
Miestne samosprávy z pohľadu sanovania cestovného ruchu v súvislosti s ochorením covid-19 poukazuje aj na potrebu zmeny použitia dotácie cestovného ruchu. Na základe zákona o cestovnom ruchu sa dotácie môžu použiť na marketingové a propagačné aktivity a produkty, zlepšenie kvality služieb, vzdelávacie aktivity a iné. Vzhľadom na aktuálnu situácie a výpadok dane z ubytovania v rozpočtoch miestnych samospráv, ktoré v praxi tvoria členský príspevok miestnej samosprávy do OOCR je viac ako žiadúce použitie dotácie na základné prevádzkové služby (zachovanie základného štandardných služieb) a mzdové náklady zamestnancov pôsobiacich v oblasti cestovného ruchu. Schéma „prvej pomoci“ sa nevzťahuje na zamestnancov OOCR a subjekty v pôsobnosti územných samospráv.
------------
OOCR sú na základe zákona o cestovnom ruchu nástrojom podpory cestovného ruchu v regiónoch Slovenska, vytvorené na základe partnerstva subjektov z verejného - samosprávneho, súkromného a neziskového sektora. Základom tejto spolupráce sú obce.
Počet členských subjektov organizácií cestovného ruchu (vrátane samospráv) sa od prijatia zákona o podpore cestovného ruchu kontinuálne zvyšuje. V roku 2017 bolo združených do OOCR takmer 300 miestnych samospráv a viac ako 500 ďalších subjektov (podnikateľských a nepodnikateľských). V roku 2018 sa zvýšil počet miestnych samospráv združených do OOCR takmer o tretinu. Podľa údajov Štatistického úradu SR bolo na Slovensku v tomto roku zrealizovaných až 15,51 mil. prenocovaní, z ktorých až 86 % (13,41 mil. prenocovaní ) bolo na území členských obcí združených do OOCR. V súčasnosti je členom 37 OOCR 1004 subjektov, z toho 375 miest a obcí.