Ilustračná snímka.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v rámci vnútrorezortného dialógu a v spolupráci s odborníkmi z praxe, identifikovalo kľúčové oblasti, ktorých riešenie bude prioritné počas roka 2021.
Tieto oblasti sú zhrnuté v dokumente Nultý akčný plán Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní.
Nultý akčný plán Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Nultý akčný plán“) obsahuje dlhodobo odkladané výchovno-vzdelávacie výzvy v praxi a opatrenia, ktoré majú zásadný význam pre zvýšenie inkluzívnosti vzdelávacieho systému a ich realizácia je naplánovaná v krátkodobom časovom horizonte.
Pri tvorbe Nultého akčného plánu boli zohľadnené rôzne faktory. Patria tam najmä existujúce záväzky SR v oblasti inkluzívneho vzdelávania, nastavenie programovacieho obdobia EŠIF na roky 2021 – 2027, či ciele vymedzené v strategických dokumentoch Európskej komisie. A to napríklad akčný plán pre boj proti rasizmu, Európsky strategický rámec pre rovnosť, inklúziu a participáciu Rómov a tiež príslušný návrh odporúčania Rady.
Nultý akčný plán sa venuje 5 oblastiam: desegregácia vzdelávacieho systému, inklúzia v ranom a predškolskom veku (0-7 rokov), podmienky pre inklúziu (obsah vzdelávania a personálne kapacity), podporné opatrenia vo vzdelávaní a špeciálno-pedagogická podpora vo vzdelávaní a v poradenstve.
Nultý akčný plán je zároveň aj prvotným východiskom pre urýchlené naštartovanie funkčných zmien, ktoré sú potrebné na to, aby sa postupne zvyšovala inkluzívnosť vzdelávacieho systému.
Ďalšie kroky pre rozvoj inkluzívneho vzdelávania budú stanovené v pripravovanej Stratégii inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Komplexnú a dlhodobú Stratégiu s prvým dvojročným akčným plánom bude tvoriť ministerstvo školstva v spolupráci s inými rezortmi a odborníkmi z praxe s plánom predložiť ju Vláde SR do konca roka 2021.