Ilustračná koláž.
Užitočné rady a informácie - právna poradňa v Obecných novinách. Odpovedá JUDr. Daniela Franzenová zo Združenia miest a obcí Slovenska.
Otázka:
Niektorí obyvatelia našej obce, ale aj poslanci obecného zastupiteľstva sa domnievajú, že obecný úrad je orgánom obce. Podľa toho pristupujú k prednostovi nášho obecného úradu. Považujú ho po starostovi obce za druhého človeka v obci a často od neho žiadajú vyriešenie aj tých obecných problémov, ktorými by sa malo zaoberať a riešiť ich obecné zastupiteľstvo, prípadne starosta obce. Mohli by ste poukázať na rozdiely medzi obcou ako takou, jej orgánmi a obecným úradom?
Odpoveď:
Nie je nezvyčajné, že povaha obecného úradu je v laickej verejnosti vnímaná občas nesprávne. Často počujeme alebo vidíme napísané slovné spojenia: rozhodnutie obecného úradu, zamestnanec obecného úradu a pod.
Nielen terminologicky, ale aj obsahovo sa totiž zamieňa „obec“ a „obecný úrad“, čo je spôsobené predovšetkým nerozlišovaním týchto dvoch nestotožniteľných právnych pojmov.
Obec zákonodarca konštituoval ako právnickú osobu (Ústava SR - čl. 65, ods. 1, zákon o obecnom zriadení - § 1 ods. 1). Obec teda existuje ako samostatný právny subjekt s právnou subjektivitou. Znamená to, že má spôsobilosť mať práva a povinnosti v oblasti civilných vzťahov (napr. obchodnoprávne, občianskoprávne, pracovnoprávne vzťahy) a súčasne má aj administratívnoprávnu subjektivitu (má právomoc samostatne rozhodovať v správnych vzťahoch ako správny orgán).
Na rozdiel od obce obecný úrad, ktorý nie je právnickou osobou, podľa § 16 zákona o obecnom zriadení najmä ...
Viac v Obecných novinách č. 9-10/2017 na str. 20.