COP 26
Otvorený list dnes zverejnila Európska cyklistická federácia (ECF) spolu s desiatkami organizácií z celého sveta, vrátane slovenskej Cyklokoalície.
Vyzýva v ňom vlády a svetových lídrov, zúčastňujúcich sa klimatického summitu COP26 v Glasgowe, aby sa zaviazali k výraznému zvýšeniu podielu cyklodopravy vo svojich krajinách, čo pomôže rýchlo a efektívne dosiahnuť klimatické ciele.
Ak chceme bojovať s klimatickou zmenou, svet potrebuje omnoho viac cyklodopravy, konštatuje sa v liste. Bez rýchlejších a odhodlanejších činov krajín celého sveta vedúcich k znižovaniu emisií v doprave zanecháme súčasným a budúcim generáciam svet, ktorý je nepriateľský a čoraz menej obývateľný, upozorňuje ďalej.
Emisie CO₂ sa v práve sektore dopravy stále zvyšujú. Prechod k bezemisným automobilom pritom potrvá desaťročia a zároveň nevyrieši ďalšie problémy spojené s automobilovou dopravou, ako dopravné zápchy, bezpečnosť premávky či sedavý spôsob života. Napriek tomu sa COP26 v oblasti dopravy plánuje 10. novembra zamerať výhradne na elektrifikáciu cestných vozidiel ako riešenie klimatickej krízy, kritizujú autori listu.
ECF aj Cyklokoalícia veria, že bicyklovanie predstavuje jednu z najväčších nádejí ľudstva pri prechode k bezuhlíkovej budúcnosti. Bicykel predstavuje prirodzene bezemisný dopravný prostriedok, pre spoločnosť prináša množstvo ďalších benefitov, a najmä je technológiou, ktorá je už dnes široko dostupná po celom svete. Svet nemôže len desaťročia čakať na úplný koniec používania spaľovacích motorov a ich nahradenie elektromobilmi. Musíme urýchlene zužitkovať riešenia, ktoré bicyklovanie ponúka, a to radikálnym rozšírením jeho využívania, uvádza ECF.
Signatári otvoreného listu preto žiadajú vlády a svetových lídrov zúčastňujúcich sa COP26 o deklarovanie záväzku výrazného zvyšovania podielu cyklodopravy vo svojich krajinách, ako aj prijatia spoločného globálneho záväzku smerovaného k podpore cyklodopravy na celom svete. List bol zaslaný vládam a ministrom dopravy pred začatím summitu. Dostupný je na stránke www.cop26cycling.com.
Dan Kollár, prezident Cyklokoalície: „Zmeniť spôsob pohonu automobilov nestačí, omnoho viac ovocia prinesie zmena módov, ktorými sa prepravujeme. Recept je pritom jednoduchý - najmä vytváranie kvalitnej infraštruktúry pre bicykle a zároveň podpora verejnej osobnej dopravy, ktorá sa s pešou a cyklistickou dopravou skvele dopĺňa. Teraz sa treba zaviazať, že tento recept budeme naozaj aplikovať. Pozorne budeme sledovať aj to, aké pozície v problematike dopravy zaujme Slovensko.“
Jill Warren, CEO Európskej cyklistickej federácie: „Neexistuje žiadny predstaviteľný spôsob, ako by štáty mohli dostatočne rýchlo znížiť emisie CO₂ a vyhnúť sa tak najhoršej klimatickej kríze bez toho, že by výrazne zvýšili podiel cyklodopravy. Ničivé účinky zrýchľovania globálneho otepľovania by mali byť každému jasné a zvýšenie podielu cyklodopravy je najlepším spôsobom, ako rýchlo a masívne znížiť emisie uhlíka z dopravy.“
Henk Swarttouw, prezident Európskej cyklistickej federácie a Svetovej cyklistickej aliancie: „Bicyklovanie by malo byť základným kameňom globálnych, národných a miestnych stratégií na splnenie cieľov nulových emisií uhlíka. Na COP26 sa vlády musia zaviazať, že zabezpečia financovanie a legislatívu pre bezpečný a spravodlivý priestor pre bicyklovanie kdekoľvek. Občania sú na zmenu pripravení, teraz to naši lídri musia umožniť.“
Európska cyklistická federácia (European Cyclists’ Federation, ECF) je s viac ako 60 členskými organizáciami vo vyše 40 krajinách najväčšou a najznámejšou organizáciou na podporu cyklistiky na svete. Jej cieľom je zvýšiť úroveň cyklodopravy a voľnočasového bicyklovania prostredníctvom ovplyvňovania verejných politík a spájaním cyklistických hnutí v krajinách Európy.
Cyklokoalícia je najväčšia organizácia, ktorá sa zameriava na zlepšovanie podmienok pre udržateľnú mobilitu na Slovensku, najmä pešiu a cyklistickú dopravu. Podieľa sa na príprave verejných politík, spolupracuje s mnohými samosprávami na vytváraní kvalitnej infraštruktúry, venuje sa vzdelávaniu a popularizácii udržateľnej mobility, napríklad prostredníctvom kampane Do školy na bicykli.