Ilustračná snímka
ZMOS odmieta cielené útoky na ekonomickú stabilitu samospráv. Je neprijateľné, aby sa vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu vytváral obraz o tom, že mestá a obce majú tak značný nárast príjmov, že majú platiť výdavky za nové úlohy, ktoré sa v neúnosnej miere presúvajú na ich plecia.
„Len pred niekoľkými dňami sme verejnosť informovali o reálnej ekonomickej situácii v samosprávach. O tom, že kým očakávaný nárast našich príjmov oproti predchádzajúcemu roku je na úrovni 178 miliónov eur (a nie ako v televízii TA3 tvrdil P. Ondek, predseda OZ pracovníkov vedy a školstva na Slovensku, že 300 mil. eur), tak dopady, doposiaľ schválených nových legislatívnych zmien spôsobia výdavky na úrovni 260 miliónov eur, čo znamená, že nám mestám a obciam bude chýbať cca 80 miliónov eur,“ konštatuje predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora, ktorý tak reaguje na vyhlásenia odborárov, ktorí kritizujú nevyplácanie nenárokovateľných osobných príplatkov, ktoré sú v súlade so zákonom č. 553/2003 Z.z., § 10 určené na ocenenie mimoriadnych schopností, dosahovaných pracovných výsledkov alebo za vykonanie práce nad rámec pracovných povinností zamestnancom samospráv.
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) koncom júna minulého roka podpísalo vyhlásenie k dohode o kolektívnych zmluvách na roky 2019 a 2020, čím sme sa prihlásili k zásadnému zvyšovaniu platov vo verejnej správe. ZMOS podporoval zvýšenie základných (tarifných) platov zamestnancom miest a obcí o 10 %, a preto rešpektuje zvýšenie týchto platov o 10 %. Obce rešpektujú zákonný nárok na osobný príplatok vo výške 15 % pre pracovníkov za výkon samosprávnych úloh. „Osobné príplatky sú motivačnou zložkou platu, ktorá slúži na ocenenie mimoriadnych osobných schopností, dosahovaných pracovných výsledkov alebo za vykonávanie práce nad rámec pracovných povinností. Na priznanie osobného príplatku však nie je právny nárok (je to fakultatívna zložka platu). Samotné priznanie osobného príplatku a úprava jeho výšky je vecou posúdenia a rozhodnutia každého zamestnávateľa pri rešpektovaní zákona č. 553/2003 Z.z., § 10 o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a v súlade s finančnými možnosťami každého mesta alebo obce,“ zdôrazňuje Michal Sýkora.
Podľa Združenia miest a obcí Slovenska paušálne obviňovanie miest a obcí z nekorektného prístupu nie je na mieste. Len samotné zvýšenie platových taríf o 10 % znamená nárast výdavkov oproti minulému roku na úrovni 150 mil. € ročne.
ZMOS však dodáva, že ak by odbory na úrovni sociálneho dialógu podporili mnohé výhrady zástupcov samospráv, mestá a obce by mali viac disponibilných finančných zdrojov, ktoré dnes musia použiť na úhradu za výdavky za úlohy, ktoré obciam medziročne pribudli.
Združenie miest a obcí Slovenska preto pripomína, že vzhľadom na obrovský nárast na výdavky miest a obcí v tomto roku je odmeňovanie zamestnancov pohyblivou zložkou a je otázkou reálnych možností rozpočtov miest a obcí pri zabezpečovaní vlastných kompetencií, všestranného rozvoja a dofinancovaní opatrení, ktoré boli na samosprávy presunuté bez ich finančného krytia.