Ilustračná snímka.
Vnímať mestá a obce ako veľkých zriaďovateľov iba cez zamestnancov v nevýrobnej sfére, cez zamestnancov úradov, zamestnancov v školstve a pracovníkov v sociálnych službách nie je korektné. Samospráva má čo povedať aj do malého a stredného podnikania. Tam je jej silná, ale zatiaľ nedocenená pozícia.
Sociálny biznis
Možno na prvý pohľad znie toto slovné spojenie ako spájanie dvoch slov s protichodným zameraním. V skutočnosti, práve vďaka komunálnym podnikom je zrejmé, že mestá a obce sa v podnikanú musia orientovať na takýto model.
Podnikajú kvôli zabezpečovaniu čistoty verejných priestranstiev, údržbe ciest, zelene aj ihrísk. Ich firmy prevádzkujú verejné osvetlenie, zvážajú komunálny odpad a napokon, fungujú aj ako mestské realitky. Samosprávy ich nezriadili výlučne za účelom zisku. Veď služby sa nemerajú ziskom, ale kvalitou a rozsahom. Najmä ak sú platené z verejných zdrojov a pokrývajú verejný záujem v kombinácii so starostlivosťou o všestranný rozvoj územia a potreby obyvateľov.
Nedávne, a dovolím si vzhľadom na ich komplexnosť tvrdiť, aj jedinečné prieskumy Združenia miest a obcí Slovenska vytvorili zaujímavý obraz o samospráve optikou sociálneho biznisu. Priestoru priamo podporujúceho sociálne aspekty podnikania, miestnu zamestnanosť, regionálnu ekonomiku a hlavne, rast založený na novom prístupe k verejným službám a podnikaniu.
Výsledky z prieskumov napovedajú, že mestá a obce si od znovuobnovenia miestnej územnej samosprávy v roku 1990 doposiaľ ponechali silné postavenie pri zabezpečovaní verejnoprospešných činností. Kým napríklad v oblasti nakladania s komunálnym a drobným stavebný odpadom výrazne znížili svoje postavenie, v ostatných oblastiach je situácia presne opačná. Zabezpečovaním vybraných verejnoprospešných činností vo vlastnej réžii, či už priamo mestom, respektíve obcou, alebo ich komunálnym podnikom dokazujú, že naďalej majú dosah tak na ich financovanie a cenotvorbu ako aj manažovanie. To priamo súvisí aj so zamestnanosťou, schopnosťou pružne reagovať na aktuálne potreby a možnosti ďalšieho rastu. Je výlučne na každej samospráve, ako nastaví mechanizmy fungovania svojich komunálnych podnikov. To znamená, či od nich očakáva udržiavanie zamestnanosti, dosah na cenotvorbu za vybrané služby, prípadne otázky prerozdeľovania dosiahnutého zisku a pod.
Viac v Obecných novinách č. 23-24/2017 na str. 5.