Ilustračná snímka: TASR
Bratislavskí mestskí poslanci podporujú realizáciu bezpečnej cyklotrasy vo vyhradených pruhoch na nábreží Dunaja. Zhodli sa na tom na svojom štvrtkovom rokovaní.
Primátora hlavného mesta Iva Nesrovnala preto žiadajú, aby tak urobil od Šafárikovho námestia po Prírodovedné múzeum – Slovenské národné múzeum zmenou dopravného značenia. Následne od múzea po Most SNP podľa hotového projektu Správy telovýchovných a rekreačných zariadení hlavného mesta a ďalej až po Most Lafranconi v zmysle platného územného plánu mesta.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) zároveň žiada zverejniť zadanie pre výber dodávateľa pre urbanistickú štúdiu "Bratislavské nábrežie, dopravno-urbanistické riešenie", spracované oddelením dopravy magistrátu v roku 2016. Poslanci tak reagovali na aktuálnu situáciu okolo novovzniknutej zóny zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov na promenáde medzi Mostom SNP a Mostom Lafranconi v Bratislave.
"Navrhované zlúčenie pešieho a cyklistického pohybu nie je ani dočasným, ani bezpečným riešením. Viaceré realizácie na území Bratislavy, kde je kontakt chodníka a vyznačenej cyklotrasy, dokazujú, že je možná bezpečná koexistencia medzi pešími a cyklistami (Petržalské korzo)," píše sa v materiáli, ktorý spracovala poslankyňa Elena Pätoprstá.
Zmeny na promenáde realizovala začiatkom marca spoločnosť Woal, za ktorou stoja cez svoje firmy J&T Real Estate a Cresco Group. "Táto zmena žiadnym spôsobom nebráni cyklistom vo využívaní promenády ani neruší existujúcu cyklotrasu," vysvetlila spoločnosť. Toto riešenie podľa investora zohľadňuje bezpečnosť oboch strán a odsúhlasili ho ako vhodné všetky zodpovedné útvary hlavného mesta aj Starého Mesta.
Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré nové značenie na promenáde kritizuje, však nevidí dôvod, aby sa tu rok testovalo, pretože nie je v súlade so záväznými strategickými dokumentmi Bratislavy. "Naďalej považujeme za najbezpečnejšie riešenie oddelený priestor pre chodcov a cyklistov," povedal Dan Kollár zo združenia. V stredu (21. 3.) zorganizovali aj protestnú cyklojazdu. Vytvorenie zóny zmiešaného pohybu prinesie totiž podľa aktivistov zhoršenie bezpečnosti na nábreží a dôsledkom budú okrem kolízií chodcov s cyklistami aj cyklisti jazdiaci po paralelnej rušnej ceste.
Nesrovnal tvrdí, že ide iba o dočasné riešenie na obdobie jedného roka. Hlavným zámerom je vytvoriť segregovanú cyklotrasu, ktorá nebude vyvolávať konflikty. "Všetci tu môžu byť, len sa musíme vzájomne prispôsobiť a rešpektovať. Je to dočasné riešenie," povedal ešte v utorok (20. 3.) primátor. Ako podotkol, jeho záujmom je popri zachovaní cyklotrasy na dunajskej promenáde predovšetkým bezpečnosť rodín s deťmi či seniorov, ktorí sa po nábreží pohybujú.