EYOF 2021 - ilustračná snímka
Súťaž je určená pre širokú verejnosť od najmenších detí a mládeže až po profesionálov. Ich úlohou je do 28. februára vytvoriť návrh podoby permoníka, ktorý bude symbolizovať oblasť Banskej Bystrice.
Maskotom XVI. letného Európskeho olympijského festivalu mládeže (EYOF) v Banskej Bystrici v roku 2021 bude banský škriatok - permoník. Jeho podoba zatiaľ nie je známa, rozhodne o nej verejnosť vo výtvarnej súťaži organizačného výboru (OV) EYOF a Slovenského olympijského a športového výboru (SOŠV). TASR o tom 13. januára informoval Peter Pašuth z OV EYOF 2021 Banská Bystrica.
„Súťaž o návrh najlepšieho maskota tohto podujatia je určená pre širokú verejnosť od najmenších detí a mládeže až po profesionálov. Ich úlohou je do 28. februára vytvoriť návrh podoby permoníka, ktorý bude symbolizovať oblasť Banskej Bystrice. Charakteristika maskota sa spája s historickou bytosťou - banským permoníkom ako pradávnym strážcom, ochrancom nerastov a pokladov v okolí banských štôlní. Pomáhal baníkom v práci, varoval ich pred nebezpečenstvom, ukazoval cestu zo zavalenej štôlne a priviedol pomoc. Permoníci, ktorí podľa povestí žili vo väčších spoločenstvách v podzemí, neboli len milí. Ak sa niekto správal hlučne a nerešpektoval ich, tvrdo ho potrestali,“ priblížil P. Pašuth.
Organizátori súťaže vypísali štyri kategórie, pre deti do desiatich rokov, mládež do 18 rokov, verejnosť, ako aj profesionálnych výtvarníkov. Do súťaže budú prijaté plošné práce (maľba, kresba, grafiky) a práce vytvorené v grafických programoch. Diela majú byť vo formáte A4 alebo A3, počítačové práce vo formáte PDF. O víťazoch a konečnom návrhu maskota rozhodne odborná porota, ktorú zostavili SOŠV a OV EYOF.
Podľa P. Pašutha v posledných piatich desaťročiach sú maskoty neodmysliteľnou súčasťou veľkých športových podujatí. U fanúšikov sú obľúbené. Ich úlohou je nielen zabaviť, ale tiež „hecovať“ návštevníkov na tribúnach na väčšiu podporu súťažiacich. Zlepšujú atmosféru podujatí.
„Maskot je zároveň aj základným pilierom marketingových kampaní, symbolizuje usporiadateľskú krajinu, jej zvyky a tradície, zvyšuje ekonomické prínosy pre podujatia. Návštevníci si ich berú domov vo forme suvenírov,“ dodal P. Pašuth.