Foto: ENVI - PAK
Prepojenie udržateľnosti a marketingu s cieľom osloviť zákazníka. O to sa pokúšali študenti vysokých škôl počas súťaže Ekoobal budúcnosti 2024.
Najlepšie ekologické obaly pre produkty dennej spotreby zhodnotila porota a ocenili ich začiatkom novembra na podujatí ENVI Summit 2024 v bratislavskom Pontone.
Cieľom prvého ročníka ENVI Summitu, ktorého súčasťou bola aj súťaž, bolo podľa organizátorov podporiť dialóg o výhodách prechodu na udržateľné obaly a motivovať spoločnosti k pozitívnym zmenám v ekologickom dizajne. Nechýbali podnetné panelové diskusie, workshopy či vyhlásenie víťazov súťaže Ekoobal budúcnosti 2024. Podujatie otvárala austrálska enviroprovokatérka, inovátorka a dizajnérka Leyla Acaroglu, ktorá sa venuje udržateľnosti a ekodizajnu.
Ekologický obal je dôležitý aj pre spotrebiteľov
Ekologické obaly sú pre firmy nielen výzvou, ale aj príležitosťou, ako naplniť rastúce očakávania spotrebiteľov, ktorí vyžadujú zodpovedné kroky smerom k udržateľnosti. Potvrdzuje to aj aktuálny prieskum agentúry Ipsos, podľa ktorého je až pre 50 % ľudí dôležité, aby bol obal ekologický, čiže aby bol vyrobený z materiálov, ktoré sú recyklovateľné alebo rozložiteľné. Takéto obaly zároveň podporujú efektívnejšie využitie zdrojov, čím pomáhajú znižovať množstvo odpadu a podporujú prechod na cirkulárnu ekonomiku. „Tento trend bude pravdepodobne pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, pretože inovatívne prístupy v obalovom dizajne ponúkajú nielen ekologické, ale aj ekonomické výhody vrátane nižších nákladov a pozitívneho vplyvu na reputáciu značky,“ uviedla Hana Nováková, generálna riaditeľka ENVI - PAK, organizácie zodpovednosti výrobcov, ktorá podujatie organizovala.
Študenti stavili na cirkularitu
Ako sa zhodli odborníci, do súťaže Ekoobal budúcnosti 2024 boli zaslané zaujímavé projekty, ktoré odzrkadľovali snahu podporovať cirkulárnu ekonomiku a prispievať k zmene vnímania obalov ako udržateľných prvkov každodenného života. „Udržateľnosť sa stáva kľúčovou témou aj pre mladých ľudí, ktorí svojím prístupom a kreativitou prispievajú k vývoju riešení zameraných na ochranu životného prostredia,“ uviedla Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK. Prvé miesto v súťaži získala Vanessa Chiara Csontos za obal na prírodnú vlasovú kozmetiku. Obal je na pohľad aj dotyk podobný klasickému plastu, no celý je vyrobený z biologických komponentov, vďaka čomu je plne rozložiteľný. Vonkajší obal z rias a chitínu je priehľadný a odolný voči vlhkosti a teplu, zatiaľ čo vnútorná časť je z mycélia, ktoré poskytuje ochranu produktu a po rozložení prispieva k obohateniu pôdy.
Druhé miesto obsadili Martina Hatalová a Monika Koišová za obal navrhnutý pre potraviny, pri ktorých je potrebné oddeliť suché a mokré zložky. Tento obal je vytvorený z bioplastu PHA, recyklovateľnej lepenky a dreva, teda ide o kompaktné a plne rozložiteľné riešenie,ktoré reflektuje prírodné procesy a minimalizuje ekologickú stopu.
Na treťom mieste sa umiestnila Soňa Turčanová so špeciálnou nádobou na zber použitého kuchynského oleja, ktorá je vyrobená z recyklovateľného plastu, ktorý zvláda vysoké teploty a umožňuje bezpečné liatie horúceho oleja. „Je úžasné vidieť, ako mladá generácia prichádza s kreatívnymi riešeniami, ktoré nielen chránia prírodu, ale zároveň zohľadňujú praktické potreby každodenného života. Ich nápady ukazujú, že udržateľnosť nemusí byť kompromisom medzi ekológiou a funkčnosťou, ale môže byť inšpiratívnym smerovaním pre celý obalový priemysel,“ uviedla manažérka komunikácie OZV ENVI - PAK Jana Sásfaiová a jedna z porotkýň.
Príklady dobrej praxe
Dôležitosť udržateľnosti a zavádzania ekologických obalov si uvedomujú aj výrobcovia, ktorí postupne menia zloženie obalových materiálov. Mnohí z nich na podujatí prezentovali svoje výsledky v rámci udržateľnosti, či už išlo o zjednotenie farieb fliaš na nápoje pre jednoduchšiu recykláciu, zníženie množstva používaných plastov alebo aj edukácia zákazníkov. Je vidieť, že firmy v súčasnosti investujú do vývoja obalov, ktoré spĺňajú nielen funkčné a estetické požiadavky spotrebiteľov, ale najmä ekologické kritériá.