Výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány.
Zákaz hazardu najskôr pôsobil ako občianska téma, na ktorú svojimi vlastnými skúsenosťami reagovali niektoré samosprávy. V praxi je nový zákon o hazarde, a teda aj nové pravidlá. Viac o tejto téme priblížil v rozhovore výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány.
Pán podpredseda, do vašej pôsobnosti patrí ekonomika i sociálne veci. S oboma súvisí hazard, či už z hľadiska príjmov, ale aj z pohľadu spoločenských rizík. Čo prinášajú nové pravidlá?
- Nový zákon by sa dal interpretovať cez tri piliere. To, čo povoľuje, čo zakazuje a tiež čo zavádza. Pôjdem však po poriadku. Zákon povoľuje prevádzkovanie výherných zariadení už iba v herniach, pričom v herni musí byť umiestnených minimálne 12 kusov týchto zariadení. Toto nariadenie prichádza do účinnosti od 1. januára 2018. V praxi to bude znamenať, že tento druh hazardu sa nebude môcť prevádzkovať v pohostinstvách, kaviarňach a iných reštauračných zariadeniach, ale iba v priestoroch špeciálne na to určených (herniach). Myslím si, že ani netreba upozorňovať mestá a obce na skutočnosť, že táto regulácia spôsobí automaticky zníženie príjmov do ich rozpočtov. Zákon zakazuje akúkoľvek propagáciu, resp. navádzanie na hazardnú hru. V praxi to znamená, že by nikde nemali byť žiadne vývesky, nálepky, bilbordy, plagáty a propagačné materiály upozorňujúce na existenciu herne ako takej, ale aj na možnosť hrania v herni, alebo na akékoľvek výhry v nej. O spôsobe kontroly tohto nariadenia sa práve v týchto dňoch diskutuje na Ministerstve financií Slovenskej republiky. A napokon, zákon zavádza povinnosť vytvoriť register ľudí, ktorí nebudú mať prístup do herní. Ide o sociálne slabých občanov, poberajúcich dávky v hmotnej núdzi, hráčov s diagnózou patologického hráčstva, ale aj iné v zákone špecifikované osoby. Tento register bude v účinnosti od 1. januára 2019 a jeho zriaďovateľom bude ministerstvo financií. Od 1. januára 2017 je tiež zakázaný vstup do herní osobám mladším ako 18 rokov. Doteraz bol týmto osobám zakázaný iba prístup ku hre, čo však veľmi často spôsobovalo problémy určiť, či daná osoba v herni hrá alebo nehrá. Okrem toho zákon stanovuje povinnosť prevádzkovateľa mať v herni zriadený stály dohľad.
Diskusiu počas legislatívneho procesu vyvolávali aj priestorové otázky. Napríklad, kde môže a kde nesmie byť herňa. K akým zmenám v tomto došlo?
- Zákon zavádza kategorizáciu priestorov, v ktorých sa môže herňa prevádzkovať. Konkrétne ide o štyri kategórie:
1. Hotely, motely, penzióny;
2. Budovy pre obchod a služby;
3. Budovy pre kultúru a na verejnú zábavu;
4 Bytové domy, ak s tým písomne vyjadrí súhlas nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome.
Jednotliví prevádzkovatelia sú povinní zosúladiť umiestnenie svojich prevádzok v súlade s uvedenou kategorizáciou priestorov najneskôr do 31. októbra 2017. Som presvedčený, že práve dodržiavanie tejto kategorizácie do veľkej miery zreguluje počet herní v jednotlivých mestách a obciach už do 1. januára 2018.
Zmeny sú pomerne zreteľné. Ako môže samospráva regulovať tento druh podnikania?
- Jedno z najdôležitejších opatrení, ktoré zavádza novela zákona, je možnosť prijímania všeobecne záväzného nariadenia, ktorého účelom je hazard na svojom území regulovať. Samospráva má teda možnosť na základe petície občanov prevádzkovanie herní na svojom území výrazne obmedzovať, nielen úplne zakázať. Práve na základe spomenutej kategorizácie priestorov môže zregulovať prevádzkovanie hazardu, a to tak, že herne, resp. kasína povolí iba v niektorých z vyššie uvedených priestorov.
Nové pravidlá sú v platnosti. Bude podľa vás rušenie herní najlepšou liečbou tohto neduhu?
- Treba povedať, že rozhodnutie samosprávy pri regulácii herní je ich legitímnou a v mnohých prípadoch aj oprávnenou reakciou na situácie, ktoré v mestách a obciach vznikajú. Musíme si počkať a detailne sledovať novú situáciu. Podľa mňa bude dôležité sledovať a vyhodnocovať napríklad aj dosahy prípadných sporov tam, kde už boli prijaté rozhodnutia v minulých rokoch, prípadne riziká a dôsledky na spoločnosť a ľudí, ktoré môžu vznikať „presunom“ tohto typu podnikania do nekontrolovaného prostredia. Boli by sme veľkí optimisti, ak by sme si mysleli, že absolútny zákaz vyrieši všetky problémy. Hazard treba vnímať v širších súvislostiach. Ako spôsob podnikania, možnosť odreagovania sa ľudí, zábavy, ale aj ako jeden zo zdrojov spôsobujúcich závislosti a rodinných tragédií. Dôležitosť prevencie je opodstatnená, otázkou je, či môže byť postavená len na jednom zákaze.
Čítajte v Obecných npvonách č. 7-8/2017 na str. 3