Ilustračná snímka
Podunajské Biskupice sú mestskou časťou Bratislavy, ktorá sa rozhodla na elektronizáciu využiť jedinečné riešenie – systém DCOM, ktorý je prostredníctvom projektu financovaný z eurofondov.
Zákon o eGovernmente, ktorého cieľom je v konečnom dôsledku aj elektronizovať „papierovačky“ na úradoch, je v platnosti od roku 2013. Napriek tomu sa ani po 10 rokoch nestal na Slovensku bežnou realitou a samosprávy, ktoré majú v súlade so zákonom všetky požadované služby, sú skôr výnimočné. Viac informácií nám v rozhovore sprostredkoval Ing. Roman Lamoš, MBA, starosta Podunajských Biskupíc.
- Čo bolo pre Podunajské Biskupice motiváciou, aby sa pridali k využívaniu systému DCOM, keď už mali zavedený svoj informačný systém na správu úradných záležitostí?
Pri odpovedi na túto otázku je potrebné si uvedomiť, že elektronizácia je dlhodobý proces, ktorý vieme úspešne absolvovať len postupne, po jednotlivých krokoch. V prípade Podunajských Biskupíc to konkrétne znamená, že mestská časť už síce mala časť svojej agendy elektronizovanú, ale občania z nej vedeli využívať na vybavovanie svojich žiadostí v praxi len veľmi málo. Chýbalo nám riešenie, ktoré by umožňovalo prepojenie priamo na dáta v štátnych registroch, aby operácie prebiehali v reálnom čase online. Odpoveďou na naše potreby bol systém DCOM, prevádzkovaný združením DEUS.
Je to komplexné riešenie pre optimalizáciu našich informačných systémov. Na DCOM-e oceňujeme, že pokrýva agendu originálnych kompetencií samospráv. Naši zamestnanci budú aj naďalej pracovať v pôvodnom systéme, ktorý dobre poznajú, a k tomu získavame užitočnú nadstavbu – prepojenia na najdôležitejšie štátne informačné systémy a databázy, elektronické služby, či rýchly prístup k potrebným informáciám zo štátnych inštitúcií. Plus mnoho ďalších výhod.
- Aké ďalšie výhody máte na mysli?
Nakoľko elektronizácia úradu nie je lacnou záležitosťou, snažili sme sa nájsť partnera, ktorý nám poskytne čo najvýhodnejšiu ponuku aj servis. V rámci projektu DCOM budeme využívať už hotové riešenie, ktoré je na trhu viac ako 10 rokov. Zabezpečuje automatizáciu procesov a zjednodušenie dennej agendy. Je to unikátne riešenie, ktoré prepája online dáta zo štátu priamo s pôvodným informačným systémom mestskej časti. To znamená, že nevymieňame pôvodný informačný systém, ale ho dopĺňame o integrácie na štátne registre.
Veľkou prednosťou je pre nás aj pridaná hodnota, ktorú nám združenie DEUS poskytuje v podobe školení a zákazníckej podpory, či modernej výpočtovej techniky. A v neposlednom rade splníme našu zákonnú povinnosť elektronizovať úrad. To všetko za výhodnú cenu, v rámci ktorej sa vďaka projektu z eurofondov podieľame len na prevádzkových nákladoch.
- Čo konkrétne budú teda občania vedieť vybaviť elektronicky?
Príkladom takejto služby je podanie žiadosti na registráciu psa. Občan sa jednoducho prihlási cez elektronický občiansky preukaz, klikne na elektronické služby a prostredníctvom formulára za pár minút vybaví, čo je potrebné. Žiadne chodenie na úrad, všetko z pohodlia domova. To znamená menej papierovačiek na všetkých stranách, vyšší komfort pre občanov aj úradníkov. Takto si predstavujeme moderný úrad v praxi.
Viac informácií nájdete na www.menejpapierovaciek.sk.
Národný projekt: Migrácia IS obcí do vládneho cloudu - plošné rozšírenie IS DCOM - 2. etapa je financovaný z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja OP Integrovaná infraštruktúra.