Snímka zdroj: (ŽSK).
Predseda ŽSK Juraj Blanár rokoval vo štvrtok (27. 4.) so zástupcami petičného výboru za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku od Žiliny po hranicu s Poľskom.
Diskutovali o pretrvávajúcich problémoch na hlavných dopravných ťahoch na území kraja a neúnosnej dopravnej situácii, ktorá negatívne ovplyvňuje obyvateľov obcí a miest i samotný rozvoj ŽSK. Ako informoval žilinský župan, kraj podporuje aktivitu petičného výboru. „Súčasná situácia neúmerne zaťažuje cesty, na ktorých vznikajú kolóny, niekoľkohodinové uzávierky pri vzniku nehôd a nákladné autá využívajúce obchádzkové trasy znehodnocujú kvalitu života všetkých ľudí v našom kraji,“ zdôraznil J. Blanár.
Župan plánuje s poslancom Národnej rady Slovenskej republiky Jánom Podmanickým predložiť návrh uznesenia parlamentu k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy prostredníctvom novely ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. „Podľa ministerstva dopravy sú financie z eurofondov na výstavbu diaľnic už minuté, preto sme našli iné riešenie, ktoré nám umožní pokračovať v budovaní dopravnej infraštruktúry. Otvorenie dlhovej brzdy pomôže k dostavbe a príprave konkrétnych úsekov v Žilinskom kraji. Ide o nedokončené časti diaľnice D1 medzi Turcom a Liptovom a tiež diaľničného privádzača v Lietavskej Lúčke, D3 na Kysuciach, realizáciu rýchlostných ciest – R1 v Liptove, R3 na Orave i v Turci a R5 na Kysuciach. Tento mechanizmus môže vyriešiť financovanie aj iných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na celom Slovensku. V parlamente predložíme návrh uznesenia a verím, že ho poslanci podporia,“ spresnil predseda ŽSK. Aj podľa slov J. Podmanického je tento návrh najlepším možným riešením. „Nemôžeme čakať ďalších desať rokov. Kvalitná cestná infraštruktúra znamená nielen lepší život pre obyvateľov, ale aj prílev nových investícií pre rozvoj regiónov. Žilinský kraj je prirodzeným dopravným uzlom strednej Európy, je potrebné prispôsobiť tomu aj sieť diaľnic a rýchlostných ciest,“ doplnil.
Ako uviedol primátor Krásna nad Kysucou, predseda Združenia miest a obcí Kysúc Jozef Grapa a predseda petičného výboru Ľubomír Jánoška, Kysučania zorganizovali už tri protestné akcie a ďalej trvajú na tom, aby sa predĺžený harmonogram výstavby posunul späť. „Frekvencia osobných a najmä nákladných áut je už dávno za hranicou, hlavným cestným ťahom prejde denne okolo 25-tisíc vozidiel a keď sa otvorí úsek na Svrčinovci, toto číslo ešte zvýši. Dobudovanie celej časti diaľnice D3 od Žiliny až po Poľsko by malo byť prioritou,“ konštatoval J. Grapa. „Vo výstavbe treba pokračovať tam, kde je to rozostavané. K celkovému prepojeniu európskeho koridoru sever - juh chýba už len tento kysucký úsek. Ak sa kompletne dokončí diaľnica cez Kysuce, uľahčí to situáciu aj v Žiline. Som rád, že sa Kysučania dokázali spojiť. Robíme to pre ďalšie generácie, nechceme, aby odchádzali do zahraničia za lepšou prácou alebo životnými podmienkami. Chceme, aby sa mali dobre tu,“ doplnil Ľ. Jánoška.