Reklama na cirkus pripevnená eskapáskami o zábradlie na zastávke MHD v bratislavskom Ružinove. Snímka zdroj: (odkazprestarostu.sk).
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa v utorok (24. januára) stretol so zástupcami Asociácie vonkajšej reklamy (AVR), aby ich požiadal o spoluprácu pri ohlasovaní a následnom odstraňovaní nelegálnych reklamných zariadení.
AVR má totiž kompetencie odstraňovať nelegálne reklamné zariadenia aj zo súkromných pozemkov, voči ktorým samospráva nemá právomoci. AVR tieto kompetencie prináležia priamo zo stavebného zákona.
„Po stovkách trojnožiek či desiatkach nelegálnych reklamných zariadení, ktoré sme odstránili za posledné 2 roky priamo z pozemkov mesta, na ktoré máme dosah, sa musíme vysporiadať aj s ďalšími nelegálnymi reklamnými zariadeniami, ktoré však stoja aj na súkromných pozemkoch. Na odstraňovanie takýchto reklamných zariadení však mesto potrebuje pomoc a kompetencie, ktoré sú priznané napríklad Asociácii vonkajšej reklamy priamo zo stavebného zákona,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. „Mojim cieľom je znížiť počet reklamných zariadení v meste, a preto chceme spolupracovať aj s ďalšími partnermi, ktorí majú kompetencie v tomto smere konať,“ doplnil primátor.
Na stretnutí s AVR sa zástupcovia mesta a zástupcovia AVR dohodli na spolupráci v dvoch rovinách: spoločnom postupe pri podávaní podnetov na stavebné úrady na odstránenie nelegálnych reklamných panelov a realizácii samotného odstraňovania v tých prípadoch, keď stavebné úrady v jednotlivých mestských častiach rozhodnutia o odstránení vydajú, rovnako ako na aktívnej spolupráci s mestom pri vytváraní pravidiel umiestňovania reklamných zariadení v meste. AVR na stretnutí zároveň deklarovala snahu orientovať sa napríklad aj na reklamné zariadenia známe ako trojnožky, ktoré sa v meste ešte nachádzajú na niektorých pozemkoch, ktoré nie sú mestské, rovnako ako napríklad na nelegálne billboardy, ktoré sa nachádzajú okolo diaľnice pri letisku.
Postup pri odstraňovaní nelegálnych reklamných zariadení je totiž totožný tak v prípade mesta, ako aj AVR. Stavebný úrad musí vydať povolenie na odstránenie a na základe toho môže potom mesto (na mestských pozemkoch) a AVR (na všetkých pozemkoch - aj súkromných) nelegálne reklamné zariadenia odstrániť. Mesto takto podalo na stavebné úrady 450 žiadostí na odstránenie, z čoho zatiaľ získalo povolenie v 100 prípadoch. Viac ako 50 reklamných zariadení mesto už odstránilo a pokračuje v odstraňovaní zvyšných. „Musíme v tomto trende pokračovať aj ďalej. Čím viac nelegálnych reklám identifikujeme, či už my, alebo AVR a čím viac povolení na odstránenie spoločne od stavebných úradov získame, tým menej nelegálnej reklamy v meste budeme mať,“ dodal primátor.
Richard Flimel, zástupca AVR a zároveň predseda predstavenstva spoločnosti Akzent BigBoard, ktorá je členom AVR, povedal: „Za posledné dva roky členovia AVR odstránili spolu 504 vlastných reklamných panelov. Zároveň sme v minulom roku začali s podávaním podnetov na stavebné úrady na odstránenie nelegálnych reklamných panelov iných prevádzkovateľov reklamy tak, ako nám to umožňuje stavebný zákon. Aj my máme záujem na tom, aby bol v umiestňovaní reklamy poriadok“. Celkovo podľa neho podala AVR na stavebné úrady 72 podnetov, z ktorých 22 reklamných zariadení už odstránili.
Na stretnutí sa tiež vyhodnocovalo fungovanie súčasnej podoby stavebného zákona. Kým podľa AVR je súčasná podoba stavebného zákona pri odstraňovaní nelegálnej reklamy nastavená dobre, vedenie hlavného mesta už dlhodobo upozorňuje na to, že stavebný zákon treba zmeniť. „Mesto Bratislava má slabé kompetencie. Vo viacerých oblastiach, nelegálnu reklamu nevynímajúc, naše mesto nevie reagovať pružne a rýchlo. Ak chceme odstrániť nejaký billboard, ktorý je na pozemku mesta načierno, musíme žiadať stavebné úrady o povolenie. Aj napriek tomu, že stoja na pozemku mesta a mesto ho tam nechce! Veď to je nonsens. Priznávam, že novela zákona z 2015 dáva obciam väčšie právomoci pri odstraňovaní reklamných zariadení, čo je výrazný posun vpred. Bratislave však nepomohla, pretože Bratislava nie je stavebným úradom a preto procesy trvajú veľmi dlho,“ vysvetlil na stretnutí primátor Nesrovnal. „Čo je však najväčší problém je to, že mesto nemôže samo regulovať reklamu na svojom území. Nemôžeme zadefinovať, že v tomto priestore reklamu nechceme a naopak, kde by byť mohla,“ dodal primátor. Mestá a obce preto podľa neho musia získať väčšie právomoci pri regulácii reklamy na svojom území. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal bude preto bojovať za efektívne nástroje samospráv v oblasti regulácie vonkajšej reklamy.
Hlavné mesto SR Bratislava spolupracuje s AVR oficiálne už od roku 2004, kedy bolo podpísané s AVR Memorandum o spolupráci AVR a hlavného mesta pri umiestňovaní reklamných, informačných a propagačných zariadení na území Bratislavy. Vychádzajúc z tohto Memoranda mesto nadviazalo na ďalšie rokovania so zástupcami AVR už za súčasného vedenia mesta. To viedlo už v minulých rokoch k odstráneniu 10 % reklamných zariadení z pozemkov mesta do konca roka 2015 a ďalších 10 % do konca roka 2016, rovnako ako k odstráneniu reklamných bannerov z oplotení, dopravných zariadení a mostov na území Bratislavy od jednej z reklamných spoločností.
AVR je združenie právnických osôb, ktoré združuje podnikateľov v oblasti vonkajšej (priestorovej) reklamy. AVR vznikla v septembri 1994. Združuje najvýznamnejšie spoločnosti a je ako jediné združenie na Slovensku registrované v Registri záujmových združení vlastníkov reklamných stavieb podľa § 129a stavebného zákona. V súčasnosti sú jej členmi spoločnosti Akzent BigBoard, EuroAwk, Ispa a Nubium.