Bojnice lákajú najmä svojimi kúpeľmi a majestátnym zámkom. (Foto: mapio.net)
Bojnice sa s preskúmaním rozhodnutia Najvyššieho súdu SR o trasovaní obchvatu Prievidza na Ústavný súd SR neobrátia. Jednomyseľne o tom rozhodli v stredu (24.2.) bojnickí mestskí poslanci na svojom rokovaní aj v súvislosti s vypracovaním štúdie realizovateľnosti na túto stavbu.
"Slovenská správa ciest zabezpečí štúdiu realizovateľnosti I/64 Žilina - Topoľčany a predpoklad ukončenia štúdie je koniec roka 2016," potvrdila jej hovorkyňa Zuzana Hromcová. Doplnila, že štúdia realizovateľnosti preukazuje opodstatnenosť a časové horizonty jednotlivých stavieb v predmetnom území. "Pri posudzovaní sa berú do úvahy vypracované projektové dokumentácie a platné územné plány dotknutých miest a obcí," ozrejmila. Komisia výstavby, dopravy, územného plánovania a poľnohospodárstva pri Mestskom zastupiteľstve (MsZ) v Bojniciach pôvodne odporúčala zastupiteľstvu, aby schválilo preskúmanie rozsudku Najvyššieho súdu Ústavným súdom SR. Rozhodnutie podľa jej predsedu Michala Lekýra zmenila na základe rokovania medzi Prievidzou, Bojnicami a SSC zo 16. februára, na ktorom odznelo, že je na stavbu potrebné vypracovať štúdiu realizovateľnosti. "Táto štúdia bude odborným podkladom, čo sa týka samotného obchvatu, či je vlastne realizovateľný a či je potrebný pre Bojnice. Ďalšia vec je tá, že budeme požadovať a na to si určite veľmi dáme pozor, aby tie technické požiadavky, ktoré máme na sporný úsek obchvatu, boli zapracované v čo najvyššej možnej miere a aby bol minimalizovaný negatívny dopad na obyvateľov Bojníc. Bez zakomponovania týchto požiadaviek by sme, samozrejme, súhlasné stanovisko nedali," vysvetlil.
Spokojný s rozhodnutím poslancov neobrátiť sa na Ústavný súd SR je primátor mesta František Tám: "My sme nikdy neboli proti obchvatu a dnes je možnosť, je nová výzva a je zapracovaný realizačný projekt, kde sa budú riešiť naše pripomienky a pripomienky občanov," povedal. "Musím povedať, že sa teším, že naozaj zvíťazil zdravý rozum a zodpovednosť poslancov mestského zastupiteľstva, za čo sa im chcem veľmi pekne poďakovať. A môžem ich ubezpečiť, aj všetkých obyvateľov Bojníc, že mesto Prievidza sa ako dobrý sused necíti byť v tomto spore súperom, ale naopak chceme pomôcť realizácii a chceme pomôcť aj tomu, aby požiadavky Bojničanov boli akceptované a určite sa ich budeme snažiť spoločne presadzovať," skonštatovala primátorka Prievidze Katarína Macháčková. Žiadosť o vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktorá je podmienkou na financovanie stavby obchvatu Prievidze z eurofondov, už mala SSC podľa informácií od podpredsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Richarda Takáča predložiť na podpis na ministerstvo dopravy. Počítať by mala pritom s troma variantmi, vrátane nultého, ak sa obchvat realizovať nebude. Bojnice vznášajú pripomienky k stavbe už niekoľko rokov, opierajú sa pritom o územný plán mesta, ktorý síce počíta s výstavbou obchvatu, ale v inej trase, ako rieši projektová dokumentácia a územný plán TSK. Upozorňujú na zlé riešenie v podobe vybudovania kruhového objazdu pri šľachtiteľskej stanici či trasovanie obchvatu cez Opatovskú cestu, ktorú Bojnice využívajú ako účelovú komunikáciu a niektoré jej časti nie sú uspôsobené na veľkú nákladnú dopravu. Trasy plánovaného obchvatu Prievidze, konkrétne II. etapy prvej stavby, sa dotýkal aj súdny spor medzi mestom Bojnice a Odborom výstavby a bytovej politiky Okresného úradu Trenčín, ktorý skončil až na Najvyššom súde SR a Bojnice ho prehrali. Na svojom rokovaní v stredu (24.2.) deväť bojnických poslancov schválilo, že jeho rozhodnutie preskúmať nedajú, zároveň sa uzniesli na tom, že mesto môže začať s obstarávaním doplnkov územného plánu mesta, ktorý bol vzhľadom na súdny spor dlhšiu dobu zablokovaný. Prvý úsek stavby I/64 - obchvat Prievidza začala SSC - Investičná výstavba a správa ciest Žilina stavať ešte v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach. Náklady na stavbu sa v súčasnosti odhadujú na sumu okolo 100 miliónov eur.