Nový Starý most prešiel bezpečnostnými skúškami. (Foto: tasr)
Po novom Starom moste dnes predpoludním prvýkrát prešli dve električky. Dopravný podnik Bratislava (DPB) totiž robil v rámci kolaudačného konania na trati medzi Šafárikovým námestím a Petržalkou technicko-bezpečnostné skúšky.
"Skúšky overili spôsobilosť trate na prevádzku električiek a jej súlad s naprojektovanými parametrami," potvrdila TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Pripomenula, že skúšky sú časťou procesu kolaudácie a mesto teda ešte stále nevie povedať, kedy začnú po moste električky jazdiť. Nový bratislavský Starý most i objekty v Starom Meste a Petržalke začali podľa mesta kolaudovať v druhej polovici januára. Kolaudačné konanie sa má týkať viac ako 100 objektov. Jeho súčasťou je aj zapojenie mostného osvetlenia. Na Starom moste podľa hovorkyne použili 772 moderných LED svietidiel, z toho 50 na osvetlenie električkovej trate. Magistrát upozorňuje, že most je až do ukončenia kolaudácie stále stavbou, preto nie je možné voľne sa po ňom pohybovať.
Hlavné mesto si stavbu od zhotoviteľa prevzalo 16. decembra minulého roka. Primátor Ivo Nesrovnal vtedy tvrdil, že ak verejnosť zaregistruje na Starom moste alebo v jeho blízkosti robotníkov, nejde o dokončovanie stavebných prác, ale len o odstraňovanie chýb. Podotkol, že tie zhotoviteľ už odstraňuje na vlastné náklady. Predseda najväčšieho poslaneckého klubu Ján Budaj ale pripomína, že nedokončené veci na moste sa tesne pred konečným termínom prekvalifikovali na chyby stavby. "Tie teraz mesto akože žiada opraviť. Týmto trikom mohol dodávateľ spolu s primátorom verejnosti tvrdiť, že stavba bola dokončená včas," zdôraznil. Vynovený Starý most mal zmeniť svoj názov. Premenovať ho ešte vlani v novembri navrhla skupina poslancov Mosta-Híd, ktorí poukazovali na to, že most nesie prívlastok starý, hoci po dokončení je to už najnovší bratislavský most.
Možno si však most predsa len svoj pôvodný názov nechá. Hlavnému mestu počas januára Bratislavčania posielali návrhy, ako by sa mohol po novom volať, avšak väčšina z nich jeho názov zmeniť nechce. Z 695 podnetov navrhlo 235 ľudí zachovať pôvodný názov. Druhé najžiadanejšie pomenovanie bolo Most Ľudovíta Štúra, tretie Most Františka Jozefa I. O konečnom názve mosta sa má rozhodovať v ankete na jar. Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Európska únia pritom hradí len výdavky, ktoré sa vyskytli pred 31. decembrom 2015. Katarína Kohútiková z oddelenia komunikácie a marketingu hlavného mesta pre TASR uviedla, že projekt musí byť uvedený do prevádzky najneskôr do 31. marca 2017.