Ilustračná snímka.
Úrad pre verejné obstarávanie vypracoval metodicko-vzdelávací materiál k Spoločensky zodpovednému verejnému obstarávaniu, v ktorom nájdete príklady a postupy, ako môžete aj prostredníctvom inštitútu verejného obstarávania výrazne prispieť k napĺňaniu ušľachtilých spoločenských cieľov.
V jednoduchej Infografike k Spoločensky zodpovednému verejnému obstarávaniu (SZVO) nájdete základný návod, ako postupovať pri prepájaní spoločenskej zodpovednosti s verejným obstarávaním, Katalóg aspektov SZVO Vám prináša ilustračné príklady, a Metodické usmernenia k SZVO reflektujú na najčastejšie a najpodstatnejšie otázky účastníkov procesu verejného obstarávania k téme uplatňovania sociálneho aspektu vo verejnom obstarávaní.
Podľa ÚVO spoločensky zodpovedné verejné obstarávanie čoraz častejšie rezonuje medzi verejnými obstarávateľmi a obstarávateľmi a stáva sa súčasťou moderného verejného obstarávania. V rámci zabezpečenia svojich potrieb tak verejní obstarávatelia a obstarávatelia majú možnosť nielen nakúpiť potrebné tovary, služby či stavebné práce, ale súčasne zohľadniť súvisiace sociálne, environmentálne príp. inovatívne aspekty. Zjednodušuje výklad „sociálneho aspektu“, ktorý je v zákone definovaný pomerne široko. Definícia zeleného verejného obstarávania sa v súčasnom znení zákona nenachádza, čo tiež môže verejných obstarávateľov a obstarávateľov zneistiť a odradiť ich od jeho aplikácie vo verejných obstarávaniach. V takýchto obavách potom ľahko zanikne skutočný význam a základná myšlienka spoločensky zodpovedného verejného obstarávania.
Prečo pri obstarávaní automobilu pre mestskú políciu nezvážiť elektromobil? Výbornou alternatívou pri vybavovaní agendy v rámci mesta môže byť aj elektrobicykel či štandardný bicykel – zamestnanci určite uvítajú možnosť si počas pracovnej doby trochu “vyčistiť hlavu“, urobiť niečo pre svoje zdravie, odbremeniť dopravu, nestresovať sa s hľadaním miesta na parkovanie a bonusom naviac sú nulové emisie. Automobil miestneho úradu by 90 % času stál na svojom parkovacom mieste? Prečo neobstarať služby kombinovanej mobility a využívať kombináciu služieb ako verejná doprava, ridesharing a vyššie uvedený (elektro)bicykel.
Potrebujeme rekonštruovať chodníky? Vyžadujme, aby víťazný uchádzač zamestnal určitý počet osôb znevýhodnených na trhu práce, alebo aby zrecykloval, respektíve opätovne použil asfalt, či betón.
Viac sa dočítate TU