Ilustračná snímka: ZMOS
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) v spolupráci s autormi projektu, Ivetou Radičovou a Petrom Beckom, ako aj Národným inštitútom vzdelávania a mládeže, zorganizovalo v priestoroch Mestského kultúrneho strediska v Senci prvý odborný workshop venovaný projektu „Technické škôlky“.
Workshopu sa zúčastnili nielen riaditelia a odborní zamestnanci materských škôl, prevažne z bratislavského a trnavského kraja, ale aj starostovia obcí, ktoré zriaďujú materské školy. Počas workshopu sa účastníci venovali kľúčovým otázkam: Čo je „Technická škôlka“ a aký prínos má tento projekt pre dieťa v predprimárnom vzdelávaní? Aké zručnosti rozvíjajú aktivity technickej škôlky? Ako vytvoriť bezpečné prostredie pre technické aktivity v predprimárnom vzdelávaní? Aké sú doterajšie skúsenosti s realizáciou technických škôlok na Slovensku? A napokon, ako zriadiť technickú škôlku?
Workshop sa začal registráciou účastníkov, nasledovalo otvorenie, kde účastníkov privítala za ZMOS riaditeľka kancelárie Zuzana Špačeková a za mesto Senec zástupca primátora Juraj Gubáni. V úvodnej časti podujatia autor projektu Peter Beck predstavili koncept „Technických škôlok“ a jeho prínosy pre predprimárne vzdelávanie. Následne Miroslava Višňovská z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM) poskytla prehľad akreditačných vzdelávacích programov, ktoré môžu podporiť realizáciu technických škôlok. Podujatie moderovala a odborne sprevádzala odborná expertka kancelárie ZMOS Mária Chorváthová.
V ďalšej časti workshopu sa účastníci dozvedeli o príklade dobrej praxe z Materskej školy na Slnečných jazerách v Senci, ktorý predstavila riaditeľka Lucia Benkovská. Workshop bol ukončený diskusiou, kde účastníci mohli klásť otázky a diskutovať o výzvach a prínosoch projektu.
Riešenie deficitu manuálnych zručností
Jedným z hlavných cieľov projektu „Technické škôlky“ je riešiť problém nedostatku manuálnych a technických zručností u mladších generácií, ktoré dnes vyrastajú v prostredí plnom digitálnych technológií. Deti, ktoré sú zručné v práci s dotykovými obrazovkami, často nemajú príležitosť pracovať s náradím či technickými materiálmi. Tento deficit je výzvou pre celú spoločnosť, pretože technické a manuálne zručnosti sú kľúčové pre budúci osobný aj profesionálny rozvoj detí.
Práve preto projekt „Technická škôlka“ vznikol s víziou nielen rozvíjať technické zručnosti, ale aj podporiť deti v porozumení prírodovedným a technickým javom. Deti sa učia prostredníctvom praktických úloh – montujú jednoduché modely áut či stavajú malé mostíky z dreva. Tento projekt nielen podporuje technickú a vedeckú gramotnosť, ale tiež deti pripravuje na budúce výzvy, ktoré vyžadujú schopnosť riešiť praktické problémy.
Rozvoj projektu na Slovensku
Projekt „Technické škôlky“ bol spustený v Českej republike v roku 2014 a od roku 2015 je súčasťou aj slovenského predprimárneho vzdelávania. Garantkou projektu na Slovensku sa stala prof. Iveta Radičová a národným koordinátorom Ing. Peter Beck. Tento projekt už úspešne funguje v 34 škôlkach po celom Slovensku, napríklad v mestách ako Malacky, Senec, Trnava, Žilina, Banská Bystrica, Poprad či Košice.
Podpora európskych cieľov
Projekt „Technické škôlky“ je plne v súlade s európskymi stratégiami zameranými na podporu technického vzdelávania, ktoré je kľúčové pre budúcnosť pracovného trhu, inovácie a udržateľný rozvoj. Európska komisia zdôrazňuje potrebu rozvoja digitálnych a manuálnych zručností už od raného veku, aby sa mladé generácie pripravili na technické výzvy budúcnosti, vrátane rozvoja zelených technológií a ochrany životného prostredia. Tento projekt teda nielenže pomáha deťom lepšie pochopiť technické a prírodovedné javy, ale tiež ich pripravuje na udržateľnú budúcnosť. Umožňuje deťom zažiť, že technické vzdelávanie môže byť nielen užitočné, ale aj zábavné a tvorivé.
ZMOS si kladie za cieľ šíriť tento projekt do všetkých miest a obcí na Slovensku a v rámci ďalších workshopov prispievať k tomu, aby technické vzdelávanie v predškolskom veku naberalo na význame a prispievalo k rozvoju celej spoločnosti.
Podujatie bolo organizované v rámci projektu „Európske regióny: Partneri pre udržateľnú budúcnosť“.