Ilustračná snímka
Žilina je po Nitre druhým krajským mestom, v ktorom je od dnešného dňa obyvateľom a návštevníkom mesta k dispozícii plne funkčný systém zdieľaných bicyklov ako doplnok mestskej verejnej dopravy. Bikesharing v Žiline prevádzkuje spoločnosť ARRIVA pod názvom BikeKIA.
Prvým mestom na Slovensku s plne funkčným systémom zdieľaných bicyklov bola Nitra. arriva bike je v prevádzke od júla 2017 a 11-tisíc zaregistrovaných užívateľov si zdieľaný bicykel požičalo viac ako 32-tisíckrát. V Žiline systém testovali koncom roka 2018 a od februára tohto roka, kedy bola spustená registrácia, sa prihlásilo už viac ako 1 300 užívateľov. O bikesharing má záujem viacero miest na Slovensku. ARRIVA im ponúka plne funkčné riešenie, ktoré je prispôsobené potrebám väčších i menších miest.
Investície do systému zdieľaných bicyklov v Žiline financuje Nadácia Kia Motors Slovakia. Mesto Žilina zabezpečilo miesta vhodné na infraštruktúru a spolupodieľa sa na časti nákladov prevádzky. Aj vďaka tomu je bikesharing v Žiline bezplatný po dobu jednej hodiny. Ak chce záujemca bicykel využívať dlhšie, stačí ho vždy do 60 minút vrátiť a následne si požičať ďalší.
ARRIVA zabezpečila pre mesto Žilina 120 bicyklov, 20 stanovíšť a potrebnú infraštruktúru. Zároveň sa stará o kompletný servis a správu celého systému. „ARRIVA dodáva nielen bicykle a stojany. Staráme sa aj o rovnomernú distribúciu bicyklov medzi stanovišťami, o sezónny a mimosezónny servis, o funkčnosť aplikácie a zabezpečujeme aj zákaznícku linku. Jednoducho o to, aby bol systém pre jeho užívateľov plne funkčný po celý čas. Záujemcom stačí stiahnuť si aplikáciu pre Android alebo iOS, zaregistrovať sa, vybrať si bicykel a môžu vyraziť,“ povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku. „Som veľmi rád, že si mesto Žilina a KIA po dôkladnej úvahe vybrali plne funkčné riešenie od ARRIVA. Po Nitre sme aj do Žiliny dodali overený systém. Pre predstaviteľov miest ani pre ich obyvateľov totiž nie je fér, ak sa niekto učí prevádzkovať bikesharing v ostrej prevádzke,“ zdôraznil L. Ivan.
Spoločnosť ARRIVA má pripravené funkčné riešenia aj pre ďalšie krajské či okresné mestá. „Život obyvateľov miest je aj o bezpečnom a pohodlnom pohybe v centre mesta, na jeho sídliskách i v oddychových zónach. Aj preto vidno trend zdieľaných bicyklov prakticky v celej Európe. Ide o inteligentný a pritom jednoduchý spôsob dopravy, ktorý možno aplikovať takmer všade. Na základe našej skúsenosti z Nitry môžeme povedať, že bikesharing je ako doplnok mestskej verejnej dopravy ďalším zo spôsobov, ako zvýšiť záujem obyvateľov a návštevníkov miest o cestovanie verejnou dopravou. Zároveň im pomáha uprednostniť ho pred individuálnym cestovaním osobnými autami. Stále väčší počet ľudí, áut, a teda aj dopravných zápch v mestách je jedným z dôvodov, prečo sa opäť po rokoch stal rozvoj verejnej osobnej dopravy jednou z priorít primátorov a županov na celom Slovensku," doplnil generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.
ARRIVA na Slovensku a vo svete
Spoločnosť ARRIVA pôsobí na Slovensku od roku 2008 a je najsilnejším súkromným hráčom v autobusovej doprave v Slovenskej republike. Aktuálne pôsobí v Nitrianskom, Košickom, Žilinskom a Trnavskom kraji, kde zabezpečuje mestskú, prímestskú, zmluvnú a komerčnú autobusovú dopravu. Od roku 2016 prevádzkuje spoločnosť prvé priame vlakové spojenie Nitry s Prahou a od roku 2017 aj službu zdieľaných bicyklov, tzv. bikesharing. ARRIVA má na Slovensku takmer 2 400 zamestnancov a prevádzkuje 1 350 autobusov. Tvorí ju päť dopravných spoločností a servisná spoločnosť.
ARRIVA pôsobí na európskom trhu v 14 krajinách, kde prevádzkuje autobusovú, železničnú a lodnú dopravu.