Na snímke Ford Mustang GTA (1968). Snímka zdroj: (archív organizátora).
Oldtimer Rallye Tatry je právom považovaná za najnáročnejšiu veteránsku akciu pre fajnšmekrov, ktorí majú odvahu svojich miláčikov preháňať po súčasných prehustených cestách pomedzi neraz bezohľadných účastníkov cestnej premávky.
Pre divákov liptovského, oravského, žilinského a vysokotatranského regiónu bude určite nezabudnuteľný zážitok vidieť unikátne automobily zblízka, zažiť dobovú atmosféru, ktorú vyvolá oblečenie posádok, samotný rituál jazdy i džentlmenské športovanie.
„Jazdci hrdo predvádzajú s láskou zreštaurované či udržiavané automobily, ale i vlastné šoférske umenie či trúfalosť pri mnohokrát nie jednoduchom ovládaní historických skvostov,“ vyjadril sa riaditeľ podujatia Jaroslav Petran z Veterán Clubu Liptov z Liptovského Mikuláša.
Súťaž je známa tým, že každý rok prinesie niečo nové, zaujímavé, vzrušujúce a neopakovateľné. „Účastníci sa so svojimi veteránmi počas minulých ročníkov dostali na Kráľovu hoľu, Chopok a dokonca aj na Lomnický štít. Zostúpili aj skoro sto metrov pod zem, keď sme jeden ročník otvárali v Demänovskej jaskyni slobody. Vždy je pre nás výzvou naplniť podujatie novou ústrednou atrakciou,“ informoval Jaroslav Petran.
Tento rok bude ústrednou témou voda. „Pod vodou sme ešte neboli, preto zostúpime 38 metrov pod vodnú hladinu a budeme mať nad svojimi hlavami 350 miliónov kubíkov vody Oravskej priehrady,“ prezradil.
Limitovaný počet 60 historických áut na Oldtimer Rallye Tatry 2016 prejde počas piatich dní 415 kilometrov. Vďačným divákom toto podujatie prinesie historické vozidlá na námestia či do ulíc miest a obcí.
V stredu 24. augusta si vychutnajú účastníci príbeh sedemsto-tridsaťročnej histórie Liptovského Mikuláša s komentovanou prehliadkou mesta. Oficiálne sa podujatie začne večer Čašou vína s primátorom mesta Jánom Blcháčom a veľkou garden grill party v záhrade Pálkovej vily.
Vo štvrtok 25. augusta sa už veteránisti vydajú na 120-kilometrovú prvú etapu z Liptovského Mikuláša cez Liskovú, Trusalovú a Martin do Žiliny.
„V prvej etape chceme umožniť vrátenie sa v čase prostredníctvom veteránov obyvateľom Martina na Divadelnom námestí a obyvateľom Žiliny na Mariánskom námestí. Skutočný veteránsky šport budú počas etapy predstavovať tri testy jazdy pravidelnosti, v ktorých si posádky porovnajú vlastné zručnosti,“ povedal riaditeľ podujatia.
Na slávnostnú večeru v žilinskom hoteli Holiday Inn príde aj garant súťaže, župan Juraj Blanár a primátori miest Martin, Námestovo, Žilina a ďalší hostia. Odovzdajú tam prvé poháre majiteľom najvzácnejšieho, najstaršieho a najkrajšieho vozidla.
Trať druhej etapy má vyše 150 kilometrov a povedie zo Žiliny cez Starú Bystricu, Oravskú priehradu, Huty a Liptovský Trnovec do Liptovského Mikuláša. Bude to tohtoročná najdlhšia a najrušnejšia etapa. Nadšenci historických vozidiel si ich budú môcť zblízka poobzerať v Námestove. Účastníci si potom pozrú v hĺbke 38 metrov pod úrovňou skvostné technické dielo, akým Oravská priehrada je.
Tretia etapa je naplánovaná na sobotu 27. augusta a povedie z Liptovského Mikuláša cez Opalisko v Závažnej Porube, Jochy, Jamník, Starý Smokovec, Poprad, Važec, Liptovský Hrádok späť do Liptovského Mikuláša. Jej dĺžka je 147 kilometrov. Vo Vysokých Tatrách sa vozidlá divákom predstavia v Starom Smokovci, na Tatranskej promenáde a v Poprade pri AquaCity.
Štrnásťkilometrovou štvrtou etapou v nedeľu 28. augusta sa Spanilou jazdou mestom Liptovský Mikuláš a Concours d` Elegance, záverečným vyhlasovaním víťazov a odovzdávaním cien, s podujatím aj divákmi veteránisti rozlúčia.
Trať tohtoročnej Oldtimer Rallye Tatry absolvujú zaujímavé vozidlá. Spomeňme aspoň: Ford T (1918), Packard Six (1925) Chrysler 50 roadster (1925), Fiat 503 (1926), Bugatti 49 (1932), Buick Eight 51 (1947), Jaguar XK 120 (1951), Triumph Tr 3 A (1958), Austin Healey (1960), Masserati 3500 GTI (1962), Porsche 911 T (1970) a desiatky ďalších.