Platené parkovisko na Floriánskom námestí v Bratislave.
O zavedení parkovacej politiky v Bratislave, ktorá má v parkovaní zvýhodniť Bratislavčanov a znížiť počet áut v meste, sa na stredajšom (16.11.) mestskom zastupiteľstve zrejme nerozhodne.
Mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler informoval, že návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike v stredu predložený nebude. "Budeme to riešiť najskôr 8. decembra," priblížil.
Mestu k návrhu VZN prišlo takmer 100 pripomienok, ktoré chce teraz zapracovať. "Predpokladám, že do konca budúceho týždňa budú všetky pripomienky spracované. Chceme ich riešiť vecne a do hĺbky, aby sme každému občanovi, ktorý dal rozumnú pripomienku, vyhoveli," skonštatoval Uhler. Mestská dopravná komisia podľa jeho slov tento bod v pondelok (14. 11.) neuzavrela, pretože všetky pripomienky prerokovať nestihla. "Ten bod preto nemôže ísť z legislatívneho hľadiska na zastupiteľstvo," podotkol poslanec.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa dnes ešte dohodne s predsedami poslaneckých klubov, či sa návrh VZN presunie na iné zastupiteľstvo. "Nechcem ale predbiehať, lebo o tom sa budem s nimi radiť dnes poobede," poznamenal.
V pondelok podvečer sa k parkovacej politike konala verejná diskusia. Bratislavčania napríklad vedenie a pracovníkov mesta upozorňovali na to, že treba najprv budovať záchytné parkoviská, garážové domy, cyklotrasy, zlepšiť a zatraktívniť MHD, až potom zavádzať parkovaciu politiku. Iní sa pýtali na zľavy pre seniorov, na parkovanie v iných mestských častiach, počet parkovacích miest či upozorňovali na nutnosť regulovať výstavbu, a taktiež, aby Bratislava nediskriminovala tých, ktorí do mesta dochádzajú za prácou.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského treba pri zavedení parkovacej politiky v Bratislave postupovať veľmi citlivo. Ako tvrdí, je dobre, že konečné slovo majú mať mestské časti, ale mesto by malo tento systém dotiahnuť do detailov. "Aby sa s tým mestské časti netrápili a aby občania vedeli, ako to má byť a aké sú možnosti," povedal.
Primátor na verejnej diskusii uviedol, že hlavné mesto už potrebuje pravidlá parkovania. Zároveň odmietol informácie, že by mala parkovacia politika začať platiť po schválení od 1. 1. 2018. Tento systém je podľa neho slobodný a každá mestská časť sa doň môže zapojiť, kedy bude chcieť. "Posilňovanie MHD, presun dopravy ľudí na železnicu, podpora cyklodopravy, budovanie záchytných parkovísk a parkovacích domov. To sú všetko veci, ktoré Bratislava robí, len musíme pohnúť aj s tou parkovacou politikou. Žiadny parkovací dom ani záchytné parkovisko vám nepomôže, keď parkovanie na ulici je zdarma," povedal Nesrovnal.
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo navrhuje mesto sumu v rozmedzí 20 až 100 eur na jeden rok. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach navrhuje samospráva spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Abonenti si zasa budú môcť zakúpiť parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty. Bratislavčania, ktorí budú jazdiť do iných mestských častí, než majú trvalý pobyt, majú mať 50-percentnú zľavu v týchto častiach a nebudú považovaní za nerezidentov. Finálnu výšku poplatkov si ustanovia jednotlivé mestské časti.