Snímka zdroj: (tasr).
Bratislavské Nové Mesto bojuje proti tohtoročnému snehu a ľadu na komunikáciách a chodníkoch vo svojej správe špeciálnou horninou zeolit. Tú zmiešava s ekologickou soľou, aby bola zmes šetrná k životnému prostrediu, faune i flóre.
"Je to hornina, ktorá sa používa v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Švajčiarsku, kde to s ekológiou myslia vážne. Ak chceme zdravo žiť, mali by byť voda, pôda a vzduch čisté," hovorí novomestský starosta Rudolf Kusý.
Takto získaná zmes je podľa neho kvalitnou náhradou za všetko, čo sa na odstraňovanie snehu a ľadu z ciest a chodníkov používa. "Cena je dobrá, použitie je dobré, je to ekologické a dokonca niektorí hovoria, že aj prospešné," vysvetľuje starosta. Ak sa totiž táto hornina dostane do pôdy, zeolit sa rozpadne na hnojivo, na rozdiel od bežne používanej soli, ktorá pôdu znehodnocuje, spaľuje a pomaly ničí aj stromy. Ak sa zasa dostane do vody, postupne sa rozpustí, čím je iný od štrku a piesku, ktoré upchávajú kanalizáciu a kanalizačné vpuste.
"O zeolite, ktorý miešame s ekosoľou, môžeme na internete pomaly vyčítať, že je to zázračný liek. Dá sa kúpiť v lekárňach, použiť ako látka na prečistenie organizmu na detoxikáciu" dopĺňa Kusý, ktorý verí, že ľudia túto horninu nebudú zbierať zo zeme.
Mestská časť spravuje cesty III. a IV. triedy, pešie komunikácie, nadchody, schody či verejné priestranstvá. Organizačný a technický spôsob nielen prípravy, ale aj samotného výkonu zimnej údržby, je zabezpečený na základe Operačného plánu zimnej údržby na zimné obdobie 2016/2017. Materiál je zverejnený aj na webovej stránke samosprávy www.banm.sk.
Obyvatelia sa v ňom dočítajú napr. aj to, ktoré ulice, cesty a komunikácie majú najvyššiu prioritu a ich zjazdnosť a odpratanie snehu z nich sa vykonáva okamžite. EKO-podnik VPS v ňom zároveň uvádza aj nebezpečné miesta, úseky či priestranstvá. "Ako problémové a nebezpečné definujeme všetky ulice a lokality na Kolibe, Kramároch a ulice priľahlé k Jaskovému radu. Ide o úseky úzke, veľmi strmé vozovky, s predpokladom skĺznutia dopravného prostriedku. Problém ďalej spôsobuje množstvo zaparkovaných vozidiel, ciest bez obrubníkov a zlý/havarijný stav vozoviek spôsobený vekom či stavebnou aktivitou v lokalitách," uvádza sa v materiáli.