„Našim cieľom je, aby toto územie bolo riešené komplexne. Projekty električkovej trate a Petržalskej osi sa navzájom dopĺňajú a spoločne budú rozvíjať dané územie,“ dodal primátor.
Druhá etapa električkovej trate do Petržalky je obrovský projekt, ktorý patrí medzi priority hlavného mesta. Predĺženie električkovej trate až po Janíkov dvor vo veľkej miere odbremení súčasnú dopravnú situáciu v jednej z najväčších mestských častí, v Petržalke.
Hlavné mesto zároveň pracuje aj na rozvoji celého územia, ktorým nová električková trať bude viesť.
„V poslednom období počúvam rôzne fámy, že projekt zaspal, že sa mu mesto nevenuje. Nie je to pravda. Aktuálne máme k dispozícii právoplatné záverečné stanovisko EIA, to znamená posúdenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Rozbehli sme aj proces získavania kladných stanovísk k Dokumentácii pre územné rozhodnutie. Keď všetkých 48 stanovísk budeme mať, podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia na MČ Petržalka,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
V rámci projektu Nosného systému MHD sa vyskytlo množstvo neočakávaných faktorov, ktoré celý proces zbrzdili. Projekt sa musel prepracovať, pretože občania formou petície protestovali proti pôvodne plánovanej štvorprúdovke v okolí električkovej trate. V rámci procesu EIA sa hlavné mesto muselo vysporiadať s množstvom odvolaní zo strany jedného občana, čo predĺžilo tento proces až na 6 mesiacov. Okrem toho sa do projektu museli zapracovať požiadavky Krajského dopravného inšpektorátu na zmenu križovatky Betliarska – Lietavská, čo trvalo ďalšie mesiace.
V najbližšej dobe dopracuje hlavné mesto ďalšie stupne projektovej dokumentácie, následne sa bude musieť vysúťažiť zhotoviteľ stavby a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z európskych zdrojov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII). Projekt musí byť zrealizovaný najneskôr do roku 2023, dokedy trvá programové obdobie OPII.
„Chcel by som vyzvať všetky zainteresované strany o súčinnosť, najmä ministerstvo dopravy, príslušný stavebný úrad v Petržalke a ďalších, aby sme všetku potrebnú dokumentáciu vybavili čo najskôr a mohli sa pustiť do výstavby,“ uviedol Nesrovnal.
V súvislosti s budovaním a modernizáciou električkových tratí prišla z Európskej komisie dobrá správa. Zástupcovia EK sa vyjadrili, že DPH je oprávneným výdavkom pre infraštruktúrne projekty. Oficiálne to potvrdia listom v priebehu tohto mesiaca. Znamená to, že hlavné mesto nebude musieť vynaložiť 70 mil. eur na vykrytie tohto neočakávaného výdavku. Hlavné mesto na problém možného nezapočítania DPH v rámci oprávnených výdavkov vlani upozornilo a na základe toho sa vláda SR zaviazala rokovať s EK, aby k zvýšeniu splufinancovania nedošlo.
Popri projekte 2. etapy električkovej trate do Petržalky rieši hlavné mesto aj rozvoj celého územia v jej okolí. K rozvoju Petržalskej osi a okolia Chorvátskeho ramena spustilo hlavné mesto participatívny proces, pričom dotazník o rozvoji tohto dôležitého verejného územia vyplnilo takmer 2 700 Bratislavčanov. Po jeho vyhodnotení sa výsledky zapracujú do urbanistickej štúdie „Riešenie centrálnej rozvojovej osi Petržalka,“ ktorá bude slúžiť ako podklad pre zmenu územného plánu mesta a k vytvoreniu podrobnejších plánov zón, ktoré jasne stanovia, čo sa kde môže stavať, v akom rozsahu sa má zachovať zeleň a ďalšie.