Trebišovské múzeum.
Návrat do života v minulosti na panstve rodu Andrássyovcov prináša nová virtuálna expozícia v trebišovskom múzeu. Návštevníci sa tak prostredníctvom svojich mobilných zariadení môžu stretnúť s niekdajšími obyvateľmi a pracovníkmi kaštieľa.
Expozícia s názvom Život na panstve vznikla pomocou aplikácie, ktorá využíva technológiu rozšírenej reality, tzv. Augmented reality. Predstavilo ju vo štvrtok Múzeum a Kultúrne centrum južného Zemplína v Trebišove.
Návštevník tak získa vedomosti o tom, aké hospodárske a obytné budovy fungovali v areáli trebišovského kaštieľa, ako vyzerali, kto pracoval na panstve, ako sa obliekali začiatkom 20. storočia obyčajní ľudia, ale aj grófska rodina, čo trápilo a čo potešilo služobníctvo a šľachtu, či aké tradície a zvyky mali. "Hlavnou myšlienkou je zábavným a vzdelávacím spôsobom prezentovať život, pocity, odievanie a zvyky na panstve Andrássyovcov v Trebišove začiatkom 20. storočia s využitím modernej a digitálnej techniky a zároveň tak viac spopularizovať areál múzea," uviedla riaditeľka múzea Beáta Kereštanová.
V rámci aplikácie múzeum oživilo šesť postáv a hudobnú skupinu. Návštevníkom sa tak naskytne príležitosť spoznať kuchárku, slúžku, koniara, záhradníka, grófa a grófku, ako aj cigánsku kapelu, ktorá osadenstvu kaštieľa kedysi vyhrávala do tanca. Predstaviteľmi týchto postáv sú slovenskí a maďarskí herci a herečky, informovalo múzeum.
Aplikácia je v slovenskom, maďarskom a anglickom jazyku a ponúka aj príbeh o stratenej grófke. "Plánovali sme to pôvodne tak, aby návštevníci z toho mali naozaj aj zážitok a zábavu. Ak majú čas takých 45 – 50 minút, tak majú za úlohu nájsť stratenú grófku. Tá sa potom zobrazí a porozpráva, prečo zmizla, čo ju trápi a podobne," povedal manažér múzea pre PR a marketing Imrich Kováč.
Projekt realizovali v rámci internej výzvy Košického samosprávneho kraja (KSK) Tradície inšpirujú inovácie s dotáciou zhruba 50 000 eur.