Nedeľa 20.04.2025
Dnes má meniny 
Marcel
°C
26.06.2024 01:36

Mapa regionálneho školstva slúži najmä na zníženie informačnej nerovnosti


Portál Mapa regionálneho školstva


Portál Mapa regionálneho školstva slúži najmä na zníženie informačnej nerovnosti v regionálnom školstve na Slovensku.


Záujemcom o štúdium a ich rodičom ponúka informácie, ktoré im môžu pomôcť v rozhodovaní sa pri výbere školy. Odbornej verejnosti ponúka portál jednoduchší prístup k informáciám, ktoré boli až doposiaľ často neprístupné alebo prístupné len neprehľadne.

Regionálne školstvo predstavuje komplikovaný systém zložený z rôznych typov škôl s rozmanitou organizačnou štruktúrou. Je preto často zložité porovnať si informácie o školách medzi sebou. Historicky informácie o školách zbieral Ústav informácií a prognóz školstva, v súčasnosti Centrum vedecko-technických informácií SR, ale pre ich komplexnosť a komplikovanosť nie je vždy jednoduché im porozumieť alebo vztiahnuť na konkrétne školy alebo do konkrétneho regiónu.

V projekte portálu Mapa regionálneho školstva sa preto snažia odstrániť túto bariéru a informácie podať v čo najjednoduchšej podobe s využitím mapového rozhrania. V krajinách s úspešnými vzdelávacími systémami sú zverejňované relevantné informácie o uplatniteľnosti absolventov v praxi, o kvalite ich vzdelania, o odbornosti pedagógov škôl v oveľa väčšej miere než na Slovensku. Málo objektívnych informácií o školách vytvára tzv. „informačnú nerovnosť", ktorá neumožňuje v dostatočnej miere dosahovať vyššiu kvalitu vzdelávania.

Informačná nerovnosť vo všeobecnosti nastáva, ak jedna strana trhu kvalitu pozná (napríklad pedagógovia či vedenie škôl) a druhá nie (napríklad uchádzači o štúdium alebo rodičia). V takom prípade súťaž medzi školami nedokáže zabezpečiť optimálnu úroveň kvality.

Ak v školstve nedokáže uchádzač alebo študent rozoznať kvalitu a podľa nej sa rozhodovať, potom pre školy neexistuje dostatočná motivácia poskytovať čo najkvalitnejšie vzdelanie a horšie školy tak nemusia byť vytláčané zo súťaže tými lepšími. Za tento ekonomický koncept získal v roku 2001 americký ekonóm George Akerlof Nobelovu cenu (zdieľanú spolu so Spencom a Stiglitzom).

 

 

Autor: (Zdroj: CVTI.sk, ZMOS)


komentáre
SHOW ALL
podobné
05.06.2017
Regionálne školstvo v širších súvislostiach
Regionálne školstvo je v situácii, keď - než poukazovať na problémy - potrebuje skôr ponúkať východiská a pozitívne zmeny. Združenie miest a obcí Slovenska v rámci Národného projektu Centrum sociálneho dialógu II. sa venuje regionálnemu školstvu v širších súvislostiach.
viac
17.06.2017
Regionálne školstvo potrebuje vecné východiská
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora a riaditeľ sekcie rezortných činností Kancelárie ZMOS Zdenko Krajčír v polovici mája absolvovali v Kežmarských Žľaboch rokovanie s predstaviteľmi školských odborov.
viac
07.08.2017
Zmena stanoviska ZMOS k úprave platov v regionálnom školstve má svoju genézu
Ako sme už informovali 20. júla 2017 v Liptovskom Mikuláši rokovala Rada ZMOS. Šlo o mimoriadne zasadnutie a jeho kľúčovým bodom bola navrhovaná úprava platov v regionálnom školstve. Na prvý pohľad prekvapivá zmena stanoviska ZMOS má však svoju genézu. Pripomeňme si ju.
viac
08.01.2018
ZMOS vydal analytickú štúdiu mapujúcu problémy regionálneho školstva
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) prostredníctvom autorského kolektívu odborníkov spracovalo odborný dokument (ako projektový výstup NP CSD II.), ktorý sa venuje súčasným problémom regionálneho školstva a možnosťami ich riešenia z pohľadu miest a obcí.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa