Snímka zdroj: Bystricoviny.sk
Obrovský investičný dlh, s ktorým odovzdala vláda mosty a cesty II. a III. triedy do majetku samosprávnych krajov, si vyberá svoju daň. Banskobystrická župa musí na základe výsledkov diagnostiky obmedziť dopravu na piatich mostoch a nie je vylúčené, že pribudnú ďalšie.
V rámci celého Slovenska je v ohrození až 2000 mostov.
Na základe výsledkov diagnostiky musí Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) obmedziť dopravu na piatich mostoch, ktoré má vo svojom vlastníctve. Po moste za obcou Budča v smere na Ostrú Lúku, po ktorom od minulého týždňa prejde už len osobná doprava, čakajú obmedzenia aj na obyvateľov Hnúšte, Novej Bane, Trnavej Hory a Vrboviec.
Konkrétne ide o mosty:
- most nad železničnou traťou v obci Hnúšťa
- most cez rieku Rimava v obci Hnúšťa
- most cez rieku Rimava v obci Vrbovce
- most nad železničnou traťou v km 6,050 Vrútky-Zvolen Trnavá Hora
- most cez Kýzový potok v km 0,965 Nová Baňa
Most cez železnicu v Hnúšti je už od včera úplne uzatvorený pre dopravu nad 12 ton, výnimku budú mať autobusy a vozidlá údržby. Doprava tu bude zúžená do jedného jazdného pruhu a bude ju striedavo riadiť semafor.
„Pracujeme na projektovej dokumentácii na podopretie mosta. Keď bude podopretý, doprava bude môcť byť zobojsmernená, stále však bude neprejazdný pre vozidlá nad 12 ton. Most bude potrebné vystavať úplne nanovo, predpokladané náklady presahujú 840-tisíc eur,“ upresnil Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry Úradu BBSK.
Obchádzkové trasy pre kamióny povedú buď v smere na Rimavskú Baňu – Lukovištia – Teplý Vrch a Ratkovú, alebo v smere Tisovec – Muráň – Ratková.
Druhý most v Hnúšti – cez rieku Rimava, ktorého sa obmedzenia týkajú, bude od zajtra úplne uzavretý pre všetku dopravu. „Obchádzky sú možné po miestnych komunikáciách a významný negatívny vplyv na dopravu nepredpokladáme. Po podopretí mosta a statických prepočtoch predpokladáme jeho sprejazdnenie pre všetku dopravu,“ upresnil Róbert Machala.
V prípade mostov v Novej Bani a vo Vrbovciach bude potrebné obmedzenie dopravy do jedného jazdného pruhu a podopretie mostov, vo Vrbovciach bude platiť aj hmotnostné obmedzenie – maximálna hmotnosť 10 ton a jediné vozidlo do 20 ton.
„V prípade obmedzení na moste v Trnavej Hore ešte prebiehajú rokovania s okresným úradom a políciou. Most bude musieť byť kompletne uzavretý a obchádzka je možná len po rýchlostnej ceste R1, ktorá je spoplatnená,“ doplnil Róbert Machala.
Obhliadky mostov vykonáva BBSK pravidelne, podrobnou diagnostikou len tento rok prešlo 27 mostov. Celkové odhadované náklady, potrebné na riešenie kritického stavu na šiestich spomínaných mostoch, presahujú 5 miliónov eur.
„Touto témou sme sa zaoberali minulý týždeň aj na rokovaní Združenia samosprávnych krajov SK8. V rámci celého Slovenska hovoríme o 2000 mostoch, ktoré sú v stave jeden alebo dva stupne pred uzavretím. Je to obrovský investičný dlh, ktoré na plecia žúp hodila vláda a ktorý jednoducho musí uznať a hľadať systémové riešenie,“ povedal predseda BBSK Ondrej Lunter.
Na rokovaní sa župani dohodli, že budú hľadať možnosti financovania aj prostredníctvom PPP projektov. Rovnako vyzvali vládu, aby samosprávam zabezpečila stabilné financovanie vo výške 2% HDP.
„Potrebujeme plánovať, potrebujeme naše regióny rozvíjať a potrebujeme predvídateľné financovanie, ktoré nám toto umožní. Kým sa samosprávy nestanú pre túto a každú ďalšiu vládu prioritnou témou, nebude na Slovensku dobre,“ uzavrel Ondrej Lunter.