Ilustračná snímka z konferencie.
Bratislavský samosprávny kraj pod záštitou Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku zorganizoval 17. októbra konferenciu Bratislava Smart Region. Tá do bratislavského Vodárenského múzea priniesla tých najdôležitejších hráčov na poli smart riešení.
„Málokto vie, čo vlastne smart agenda znamená, hoci je trendom o tom rozprávať. Pre našu samosprávu to znamená prinášať ekonomickejšie, ekologickejšie, hospodárnejšie, adresnejšie služby svojim obyvateľom za pomoci moderných technológií. My sme túto debatu odštartovali minulý rok na 7. Európskom summite regiónov a miest, ktorý sme hostili v Bratislave. Tam sme sa stretli s Jeremy Rifkinom, ktorý vytvoril koncept tretej priemyselnej revolúcie, teda komplexné využívanie moderných technológií a prechod od tradičných zdrojov energií k alternatívnym, od klasických médií k sociálnym, s využitím informatizácie alebo technológie. Na túto konferenciu sme vybrali tri témy: cestovný ruch, životné prostredie a dopravu, pretože to sú oblasti, ktorým sme venovali svoje úsilie,“ vyjadril sa predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
Organizátormi konferencie Bratislava Smart Region bol Bratislavský samosprávny kraj. Konferencia odštartovala odbornými worshopmi na tému doprava, cestovný ruch a životné prostredie. Účastníci boli rozdelení do troch skupín a diskutovali o pripravenosti konkrétnych smart riešení pre implementáciu v regióne. Pre každú skupinu boli vybraté viaceré relevantné projekty, ktoré zástupcovia akadémie, verejnej správy, startup komunity, biznisu, NGO a facilitátor skupiny spoločne riešili.
„My sme zástupcovia verejnej správy, ktorá vytvára priestor všetkým ostatným partnerom na to, aby uskutočňovali svoje projekty a ponúkali do praxe svoje myšlienky. Na to, aby sme vytvorili tento priestor, musíme mať jasno v tom, čo je smart a my sme si tento názor za ostatné dva, dva a pol roka vytvorili. Impulzom bol summit, ktorý sa v Bratislave konal minulý rok počas predsedníctva Slovenskej republiky v Rade EÚ, ako aj naše postrehy zo stretnutí so zahraničnými partnermi. Začali sme si ho vytvárať ako potrebu metropolitného regiónu vyjadriť sa k smart stratégii, ktorú pripravovalo hlavné mesto, k názorom, ktoré hovoria o inteligentnom prístupe verejnej správy alebo samosprávy v našom regióne. V rámci príprav smart stratégie sme si tiež dali záväzok, že ju musíme prerokovať nielen so svojimi strategickými partnermi, čo sú prirodzene mestá, obce, mimovládne organizácie či akademický sektor, ale zároveň sa chceme otvoriť aj novým partnerom a to je aj komunita startupistov v metropolitnom území. Ide predovšetkým o to, aby sme mohli poskytovať ekologickejšie, ekonomickejšie, hospodárnejšie a adresnejšie služby nielen obyvateľom nášho regiónu, ale aj jeho návštevníkom,“ zhrnula hlavné myšlienky workshopov a konferencie riaditeľka odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov BSK Barbora Lukáčová.
Cieľom konferencie bolo hľadať konkrétne smart riešenia pre obce a mestá v Bratislavskom samosprávnom kraji, čiže s využitím moderných technológií urobiť základné služby pre obyvateľov kvalitnejšie, efektívnejšie a aplikovateľné na jeho území.
Hlavnými témami podujatia boli doprava, životné prostredie a cestovný ruch. V oblasti doprava sa napríklad diskutovalo o vhodných riešeniach podporujúcich využitie alternatívnych spôsobov dopravy a motivujúcich k presedlaniu z automobilu na iný typ dopravy. V rámci témy cestovného ruchu sa prezentovali smart riešenia na aktívne trávenie voľného času ako aj spojenie turizmu a ochrany životného prostredia. Súčasťou podujatia boli aj prezentácie Keynote speakrov či panelové diskusie.
Facilitátorom workshopu o životnom prostredí bol Martin Komínek zo spoločnosti SimpleCell, ktorá na Slovensku vybudovala celonárodnú sieť pre internet vecí Sigfox. Zúčastnil sa na ňom aj zakladateľ spoločnosti Tercial, investor a riešiteľ výskumného projektu v oblasti terciálneho čistenia odpadových vôd prostredníctvom membránového bioreaktora Vladimír Bielik.
Na treťom workshope, ktorý bol na tému cestovného ruchu, v skupine debatovali kvestor Vysokej školy ekonomickej Ľuboš Cibák, dizajnérka a riaditeľka Slovak Fashion Council Dana Kleinert či Lukáš Dobrocký výkonný riaditeľ Krajskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Region Tourism, ktorý bol zároveň aj jedným zo speakrov na konferencii.
„To naj smart riešenie, ktoré je na jednej strane veľmi ľahko popísateľné, na druhej strane však veľmi ťažko realizovateľné je spolupráca a koordinácia. My ako pracovníci cestovného ruchu potrebujeme mať vstupy. To znamená musíme vedieť pracovať na základe údajov a rozvíjať tie produkty, ktoré sú zaujímavé. Čiže prvé zo smart riešení, ktoré je veľmi potrebné dotiahnuť, je to, aby sme mali absolútny prehľad o tom, kto sem chodí, odkiaľ, na aký čas sem prišiel, kde sa pohybuje, ako hodností služby. Práve preto aj v súčinnosti s BSK pracujeme na rozvíjaní systému, ktorý by nám poskytol odpovede aj na tieto otázky. Teda aká je kvalita služieb, čo ľudia, ktorí sem prichádzajú, hľadajú a či to aj nachádzajú. To je prvá vec. Druhá vec je kooperácia, pretože produkt, ktorý je zaujímavý pre turistu, musí byť zaujímavý aj pre obyvateľa. Myšlienka, ktorá naozaj dáva smart riešeniu iný rozmer, je návrat k tradíciám. V našom regióne, ktorý je malý a kompaktný, máme množstvo vecí, ktoré sú tradičné a odskúšané. Práve tieto veci musíme poznať a naučiť sa ich inovatívnym spôsobom predávať širokej verejnosti a zahraničiu,” zhrnul výsledky diskusií a workshopu Lukáš Dobrocký.
Obecné noviny č. 43-44/2017