Pohľad na obec Hrabušice a logo obce.
Združenie miest a obcí Slovenska pokračuje s predstavovaním príkladov dobrej praxe. Tentokrát sa sústredilo na výnimočnosť v troch obciach. A to Hrabušice, Medzany a Hankovce.
Letný minibus – Hrabušice
Rozvoj cestovného ruchu je oporou pre viaceré regióny. Je preto namieste, keď samosprávy hľadajú spôsoby, ako prilákať do svojho regiónu čo najviac turistov. V oblasti dopravy bolo dozaista správnym krokom zriadenie „Letného prázdninového autobusu“, spájajúceho atraktívne miesta Národného parku Slovenský raj. Ten svojou úspešnou prevádzkou vyústil do ďalšieho rozširovania dopravnej obsluhy v podobe „Letného Minibusu“ od leta 2018, ktorý spája hlavné turistické destinácie od Spišskej Novej Vsi, cez Smižany, Letanovce a Hrabušice s turistickými strediskami Košiarny briežok, Čingov a Podlesok v Slovenskom raji.
Projekt vzišiel zo spolupráce Oblastnej organizácie cestovného ruchu – Slovenský raj a Spiš, Krajskej organizácie cestovného ruchu Košice – Región Turizmus, verejného dopravcu Eurobus, a. s., regiónu Horehronia a miestnych samospráv zainteresovaných obcí, z ktorých kľúčovú úlohu zohrali Hrabušice.
Školský autobus v Medzanoch s dlhoročnou tradíciou
Zabezpečenie školskej dochádzky je jednou z nosných povinností samosprávy. Včasná, bezpečná, ľahko dostupná a dobre organizovaná doprava do školy je nielen nevyhnutnosťou, ale aj dobrým signálom pre rodičov detí a ich učiteľov.
Obec Medzany od roku 2006 prevádzkuje školský autobus, ktorý zabezpečuje dopravu žiakov aj z väčších samospráv ako sú Medzany. Napríklad zo Šarišských Michalian, ktoré majú viac ako 2 800 obyvateľov či Ostrovian s viac ako 2 200 obyvateľmi. Obecný autobus sa využíva aj pre deti z materskej školy na dopravu do okresného mesta, pri návštevách ihrísk, planetária a divadla.
Podľa rezortu školstva na Slovensku funguje 28 školských autobusov, ktoré prevážajú 1 600 detí zo 60 obcí do školských zariadení v 20 obciach.
Parkovacie miesta pri železnici v Hankovciach
Obec Hankovce s viac ako 500 obyvateľmi vstúpila do rokovaní so Železnicami Slovenskej republiky, ktoré vlastnia pozemok pred železničnou stanicou. Najskôr bol iba o blate, kalužiach, výtlkoch, dnes je parkoviskom s kultúrnym priestorom, novou zeleňou a tuctom parkovacích miest na parkovanie motorových vozidiel.
Vybudovanie parkovacej zóny pri železnici ponúka prínos v oblasti podpory verejnej dopravy na úkor individuálnej, sleduje aspekty ekológie, estetiky, bezpečnosti, kooperácie a tiež má ekonomickú funkciu, nakoľko pomáha v komfortnej mobilite pracovných síl. Tento príklad malej obce je mimoriadne inšpiratívny, pričom nemožno obísť ani fakt, že podobné riešenia sa osvedčili aj vo väčších samosprávach, hlavne v okresných mestách ako Liptovský Mikuláš, Dunajská Streda či na Kysuciach. Ukazuje sa, že aj omnoho menšie samosprávy dokážu úspešne koordinovať svoj rozvoj a spolupracovať s ďalšími partnermi.
„Všetky dnes predstavené príklady sa týkajú síce relatívne malých obcí, avšak znásobujú význam medziobecnej spolupráce, úspešného partnerstva a mikroregionálneho rozvoja, čo je ich významná pridaná hodnota,“ zdôraznil predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger.
Námety na príklady dobrej praxe pochádzajú zo slovenských miest a obcí a z vlastnej analytickej činnosti národného projektu ModMUS. Rovnako sú vyhľadávané z podnetov, návrhov a informácií z médií. Každý príklad dobrej praxe je predmetom posúdenia expertov - starostov a primátorov s minimálne 8-ročnými skúsenosťami. K príkladom, ktoré sú hodnotiteľmi vysoko ohodnotené, sú spracované manuály s názvom „Kroky k úspechu“, dostupné na webovej stránke Združenia miest a obcí Slovenska v rubrike národného projektu „Modernizácia miestnej územnej samosprávy (ModMUS)“, https://npmodmus.zmos.sk/manual-kroky-k-uspechu.html a súčasne zasielané všetkým samosprávam vrátane poslancov a asociácií pôsobiacich v prostredí miestnej územnej samosprávy.
Ďalšie príklady dobrej praxe budú predstavené o dva mesiace.