Ilustračná snímka - cyklokoalícia
Bezpečný odstup pri prebiehaní aj chodníky bez parkujúcich áut. Cestný zákon bude čoskoro novelizovaný. Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.
Potrebný počet odpisov sa vyzbieral za menej ako 24 hodín. Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi bude zaoberať v najbližsích týždňoch.
Zásadnou zmenou je zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov. Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.
Ďalšie navrhované zmeny privítajú cyklisti. Okrem viacerých úprav, zvyšujúcich plynulosť jazdy, združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. V súčastnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje ale minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú.
Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce. Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch. Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní. Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.
Aj tu ide o zákon na európske pomery raritný. V krajinách s najnižšou nehodovosťou cyklistov takéto opatrenia nepoznajú. Okrem Slovenska má v rámci EÚ povinné prilby iba jedna krajina, harmonizácia cestných zákonov členských krajín EÚ je ďalším argumentom. Povinné prilby môžu mať negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.
„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov. Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje.“
Kontakt: info@cyklokoalicia.sk
Viac v Obecných novinách č. 11-12/2019