Cyklokoalícia - logo
OZ Cyklokoalícia predložilo hromadnú pripomienku k návrhu zákona o pozemných komunikáciách z dielne MD SR a žiada jeho stiahnutie. Poukazuje na porušenie legislatívnych pravidiel vlády aj neodôvodnený a zmätočný obsah. Podobné výhrady k návrhu predložili aj samosprávy, ďalšie ministerstvá či GP SR.
Návrh zákona, ktorý mal rozšíriť kompetencie Ministerstva dopravy na vykonávanie štátneho odborného dozoru aj nad miestnymi cestami v prípadoch „s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi“ a pre samosprávy zavádzal nové pokuty, predložili ešte vlani poslanci Mažgút a Kaliňák. Po kritike bol návrh stiahnutý a podobný predložilo v januári do skráteného pripomienkového konania Ministerstvo dopravy. Otvorene komunikovalo snahu venovať sa tak cyklotrase na nábreží v Bratislave, čím si návrh vyslúžil prezývku „Lex Vajanského“.
Na základe množstva pripomienok ministerstvo aj tento návrh stiahlo a vo februári predložilo tretí podobný návrh. Podľa Cyklokoalície však návrh ministerstva ani tento raz nie je v poriadku. „Ministerstvo opäť nezdôvodnilo skrátené pripomienkové konanie, čo mu už okrem nás vytýka aj generálna prokuratúra. Nesprávne vyhodnotilo aj vplyvy na rozpočet verejnej správy a opomenulo predbežné pripomienkové konanie, na čo tiež v pripomienkach upozornilo Ministerstvo financií SR aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR,“ povedal Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.
K návrhu predložilo zásadné pripomienky aj Združenie samosprávnych krajov SK8, Únia miest Slovenska či Združenie miest a obcí Slovenska. Samosprávy poukazujú na zmätočnosť a nesystémovosť navrhovaných zmien a kritizujú vysoké pokuty, ktoré môžu byť pre samosprávy likvidačné. Cyklokoalícia sa s tým v hromadnej pripomienke stotožňuje a upozorňuje, že zasahovanie štátu do dopravných politík samospráv v návrhu nie je dostatočne odôvodnené.
„Prekvapuje nás, že Ministerstvo dopravy SR predložilo po predošlom zbabranom návrhu opäť rovnako nekvalitnú novelu, v ktorej sa snaží zasahovať do právomocí samospráv, no nespĺňa ani vlastné legislatívne pravidlá vlády. Sme presvedčení, že ministerstvo by malo novelu stiahnuť a venovať pozornosť dôležitejším témam, aby sa ľudia na Slovensku mohli dopravovať zdravšie, komfortnejšie a ekologickejšie,“ doplnil Kollár.