Milan Belica, snímka zdroj: YouTube
Úsek rýchlostnej cesty R1A po most „malé Apollo“ pri Lehote zostane aj naďalej spoplatnený. Rozhodlo o tom Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré nevyhovelo žiadosti Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) o predĺženie nespoplatneného úseku rýchlostnej cesty o 2,2 kilometra.
Nespoplatnený tak zostáva len trojkilometrový úsek od kruhového objazdu pod Zoborom po výjazd z R1 na Hlohovec, na ktorom sa vedenie mesta dohodlo s vtedajším vedením rezortu v roku 2011. O predĺženie nespoplatnenia úseku rýchlostnej cesty po most pri Lehote sa neúspešne usilovali aj samosprávy dotknutých obcí Lehota a Veľké Zálužie.
Podľa vyjadrenia Ministerstva dopravy a výstavby SR je rýchlostná cesta nadštandardným typom komunikácie, ktorý umožňuje pohodlné, rýchle a bezkolízne dopravné spojenie medzi dôležitými centrami štátneho a medzinárodného významu. „Spoplatnenie takéhoto nadštandardného typu komunikácií je bežné aj v iných krajinách. Vodiči, ktorí si zakúpia diaľničnú známku, môžu využívať viac ako 630 kilometrov spoplatnených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na území Slovenska, nielen konkrétny jeden úsek rýchlostnej cesty R1A ,“ uviedlo vo svojom stanovisku ministerstvo.
Zároveň podotklo, že obyvatelia dotknutých obcí Lehota a Veľké Zálužie majú alternatívnu možnosť a môžu bezplatne využívať paralelnú cestu tretej triedy III/1674 vo vlastníctve a správe NSK, ktorá primárne slúži len dopravnej obsluhe týchto dvoch obcí.
Predseda NSK Milan Belica nesúhlasí s tvrdením, že v slovenskom diaľničnom systéme podobný prípad neexistuje. Riešenie navrhované krajom podľa jeho slov nie je precedensom. „NSK žiada nespoplatnenie tohto úseku predovšetkým preto, aby sa riešili dlhodobé a naliehavé dopravné problémy mesta Nitra v smere od Bratislavy, najmä však vyústenie Hlohoveckej cesty II/513 v smere na Lehotu a Veľké Zálužie,“ skonštatoval Belica. Spôsob navrhovaný NSK je podľa jeho vyjadrenia optimálne, najrýchlejšie aj najlacnejšie riešenie ťaživej dopravnej situácie, ktorá sa ešte enormne zhorší nábehom výroby spoločnosti Jaguar Land Rover.
Belica podľa vlastných slov už dlhší čas apeluje na pracovníkov Ministerstva dopravy a výstavby SR aj v tom zmysle, že Nitra je jediné krajské mesto bez elektrifikovaného napojenia na železničnú sieť, ktorá by tiež mohla významne odľahčiť cesty okolo krajského mesta. „Preto sa pýtam, či obyvatelia Nitrianskeho kraja neplatia rovnaké dane ako obyvatelia iných krajov. Odmietam argumenty v odpovediach ministerstva, predovšetkým že ministerstvo údajne nedisponuje adekvátnymi prostriedkami na riešenie tejto ťaživej situácie v okolí Nitry,“ povedal predseda NSK.
Zároveň upozorňuje, že dlhodobo apeluje aj na zlepšenie dopravnej situácie v Nitre a okolí v smere na Komárno, kde kraj navrhuje aj konkrétne riešenia. „Reakcia ministerstva dopravy je aj v tomto smere vlažná. Budem sa preto pýtať zodpovedných na alokáciu prostriedkov zo štátneho rozpočtu i z EÚ aj do iných regiónov Slovenska, pretože je úplne zrejmé, že nadštandardným spôsobom je organizovaná a financovaná iba nadradená infraštruktúra smerom na sever. Žiaľ, na juh Slovenska sa zvykne zabúdať. Ak si pritom Slovensko rozdelíme na severnú a južnú časť, v tej južnej žije okolo troch miliónov obyvateľov a v severnej približne dva milióny ľudí. Investície do cestnej infraštruktúry sú však alokované opačne,“ skonštatoval Belica.