Snímka zdroj: (zpiestan.sk).
Poctou kvalitným umeleckým dielam a ich tvorcom je prvá interaktívna mapa sôch v Piešťanoch. Zostavil ju tím aktivistov z iniciatívy Piešťanský okruh. Jeho členka Lívia Gažová uviedla, že kúpeľné mesto je unikátnou a najväčšou zbierkou umenia vo verejnom priestore na Slovensku.
Základ súboru tvoria umelecké diela, ktoré boli vystavené počas desaťročí na festivale Socha piešťanských parkov. Sú koncentrované na Kúpeľnom ostrove a v Mestskom parku, kde sa podujatie od roku 1967 odohrávalo. Piešťanský okruh urobil výpočet všetkých sochárskych diel v meste, pričom ďalšie vznikli ako súčasť architektonických realizácií za socializmu pri verejných budovách a na sídliskách, ďalšie sú tiež v starých Piešťanoch. Fotografie okolo stovky diel s krátkym popisom autori vložili na web sochypiestan.sk.
Mesto, ako uviedla, prirodzene priťahovalo umelecký svet, združovalo umelcov a ľudí rôznych národností. Kúpele hostili veľa maliarov, sochárov a grafikov, ktorí si Piešťany zamilovali a inšpirovaní tam s chuťou tvorili. „Diela, ktoré mestu darovali, možno dodnes obdivovať na uliciach, námestiach či v parkoch a odteraz už aj cez online mapu,” dodala Gažová.
Pri mapovaní sa Piešťanskému okruhu podarilo objaviť aj jednu sochu, ktorá bola uložená v sklade kúpeľov a zarastená burinou. „Ukázalo sa, že ide o dielo sochára Alexandra Trizuljaka, o ktorom jeho rodina nevedela, kde skončilo,” uviedla Gažová. Kúpele prejavili záujem sochu čo najskôr opäť umiestniť vo verejnom priestore.
Piešťanský okruh interaktívnou mapou so sochami v plenéri neskončil. V spolupráci so združením Čierne diery, ktoré mapuje technické pamiatky, industriálnu architektúru i zabudnuté miesta na Slovensku, pripravuje publikáciu Mesto ako galéria, ktorá bude mať aj mapového sprievodcu a bude obsahovať tiež texty o umení vo verejnom priestore a o tradícii umeleckých sympózií v Piešťanoch. „Oslovili sme už autora myšlienky Sochy piešťanských parkov Ľubomíra Mrňu i prvú kurátorku Ľubu Belohradskú,” doplnila Gažová. V tvorivom tíme sa podieľala na mapovaní, sochy fotografoval Andrej Sarvaš, na technickej stránke spolupracovali Matthias Arnould, Michal Hornák, Lucia Mlynčeková, Michaela Iš Ahonen, projekt použil podklady a odbornú pomoc Adriany Drahovskej, Evy Rohoňovej a Lindy Blahovej.