Ilustračná snímka, zdroj hrinova.sk
Mestskej samospráve v Hriňovej sa za uplynulých osem rokov podarilo zrekonštruovať 45 z celkom 80 miestnych komunikácií. Čo do rozlohy katastra piate najrozľahlejšie mesto na Slovensku ich totiž spravuje celkom 178 kilometrov. Na opravu ich teda čaká ešte necelá polovica.
Podľa primátora Stanislava Horníka mesto za toto obdobie len do ciest investovalo viac ako jeden milión eur, a to výlučne z vlastných zdrojov. "Pritom možnosti na získanie dodatočných finančných prostriedkov z prípadných výziev a grantových schém pre parametre nášho mesta neboli žiadne," podotkol.
Mesto v zmysle zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve dostáva podielové dane na 7500 obyvateľov bez ohľadu na dĺžku spravovanej cestnej siete. "Hriňová spravuje viac ciest ako ktorékoľvek krajské mesto, náš rozpočet je však 20-krát nižší. Technologický dlh sa pritom tvoril počas minulých 40 až 50 rokov," konštatoval.
Len v uplynulom roku mesto investovalo do údržby, opráv a rekonštrukcií miestnych komunikácií, chodníkov či výstavby parkovacích plôch 326.903 eur. "Ďalšie prostriedky boli investované do nevyhnutnej rekonštrukcie mostov," pripomenul Horník.
Mesto už v nasledujúcich týždňoch pripravuje verejné obstarávanie na rekonštrukcie miestnych komunikácií v ďalších miestnych častiach. Naplánované je dokončenie rekonštrukcie chodníkov v časti Tršovky a nevyhnutné rekonštrukcie chodníkov v centrálnej časti mesta na ulici Partizánskej. V štádiu tvorby je príprava projektovej dokumentácie na výstavbu chodníka na Hutianskej ceste v časti Do Trkotov. "Nevyhnutná je aj výstavba úseku chodníka na starom sídlisku po Detský domov," dodal primátor.
Samospráva však naďalej bojuje s problémom majetkovo-právneho vyrovnania ciest, na ktoré sa pred desaťročiami nemyslelo. "Našťastie sa vo viacerých prípadoch stretávame s dobrou vôľou občanov, kde sa nám darí postupne vysporadúvať miestne komunikácie do majetku a správy mesta. Mesto v tomto prípade hradí všetky náklady na geodetické zameranie a notárske poplatky," doplnil Horník. Zadosťučinením pre občanov je prednostná rekonštrukcia ciest, teda ich uprednostnenie v rámci Harmonogramu výstavby, rekonštrukcie, modernizácie, údržby a opráv miestnych komunikácií.
V minulom období mesto navyše podalo žiadosť o prevod miestnych komunikácií v extraviláne v správe Slovenského pozemkového fondu do majetku mesta. "Takýmto spôsobom sa nám podarilo vysporiadať časť z ciest, ktoré sú využívané na verejný prístup do miestnych častí a k jednotlivým usadlostiam. Aj v budúcnosti sa budeme uchádzať o prevod a vysporiadanie ďalších ciest, ktoré boli pred desaťročiami vybudované z verejných zdrojov a mesto ich dodnes spravuje."