Trolejbusy typu 14Tr a 15Tr najazdili počas svojej dlhoročnej histórie v Žiline tisícky kilometrov. Ilustračná snímka.
Zo žilinských ciest sa už o pár dní vytratia trolejbusy typu Škoda 14Tr a 15Tr. Kedysi najčastejšie používané trolejbusy slúžili Dopravnému podniku mesta Žiliny (DPMŽ) 25 rokov a stali sa symbolom zavedenia žilinskej trolejbusovej dopravy v roku 1994.
Trolejbusy typu 14Tr a 15Tr najazdili počas svojej dlhoročnej histórie v Žiline tisícky kilometrov, previezli množstvo Žilinčanov a návštevníkov mesta, no posledných pár rokov slúžia už len ako záložné vozidlá. „Dopravný podnik mesta Žiliny vďaka úspešnej realizácii investičných projektových zámerov spolufinancovaných z Európskych fondov výrazne omladil vozidlový park trolejbusov. Vďaka tomu sa v pravidelnej prevádzke vyskytujú už len nízkopodlažné trolejbusy,“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík. Staré trolejbusy tak ustúpia novým ekologickejším a onedlho vyjdú do ulíc mesta naposledy.
S poslednými „štrnástkami“ a „pätnástkami“ sa DPMŽ rozlúči okružnými jazdami na nostalgickej linke č. 94 už budúcu sobotu 17. augusta 2019. Linka bude premávať v polhodinových intervaloch cez najväčšie sídliská so začiatkom a ukončením na zastávke Kvačalova, DPMŽ, ktorá bude mimoriadne pre túto linku umiestnená priamo v areáli depa. „V depe bude pre návštevníkov pripravený sprievodný program, napríklad prezentácia fungovania trolejbusovej výhybky, odbavovací a informačný systém, technológia a ukážka vozidiel. Pripravená bude aj pamätná pečiatka, vystrihovačka trolejbusu a súťaž o tričká s motívom rozlúčky,“ doplnil Ján Barienčík. Staré trolejbusy však zo Žiliny neodídu úplne. Dopravný podnik si podľa riaditeľa plánuje ponechať dva z nich ako historické vozidlá.
Za posledné dva roky pribudlo v Žiline 27 nových nízkopodlažných trolejbusov. V prvom štvrťroku budúceho roka by sa mal ich počet rozšíriť o ďalšie dva, ktorú budú mať pomocný batériový pohon. „Cestovanie mestskou hromadnou dopravou v našom meste sa vďaka modernizácii stalo oveľa atraktívnejším. Máme nové moderné a najmä ekologické vozidlá, ktoré šetria životné prostredie. Rekonštruujeme zastávky, finišujeme s realizáciou projektu preferencie dopravy. Verím, že všetky tieto novinky prinesú cestujúcim kvalitu, pozitívne ovplyvnia zrýchlenie, no najmä spoľahlivosť a bezpečnosť prepravy MHD,“ uzavrel primátor Žiliny Peter Fiabáne.