Ilustračná snímka, zdroj: Človek v ohrození
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity reaguje na výsledky prieskumu, ktorý sa zaoberal náladou v spoločnosti aj v súvislosti so začleňovaním rómskych detí do školských kolektívov.
Výsledky prieskumu, ktorý iniciovalo Centrum enviromentálnej a etickej výchovy Živica a nezisková organizácia Teach ukázal, že až 60 percent Slovákov si myslí, že Rómovia by sa mali vzdelávať v oddelených triedach, či dokonca školách. Verejnosť vníma vzdelávanie pre deti z rómskych komunít ako kľúč k lepšej budúcnosti, no väčšina by preferovala, aby sa vzdelávali segregovane.
„Ako vidíme z výsledkov prieskumu, segregácia rómskej časti obyvateľstva Slovenska je v našej spoločnosti stále pretrváva. Je potrebné viac hovoriť, vysvetľovať, komunikovať nielen zo strany nášho úradu, ale aj zo strany našich kolegov z iných rezortov. Segregácia je komplexný problém, ktorý si vyžaduje spoluprácu viacerých subjektov na úrovni štátu, je potrebné spolupracovať so samosprávou, školou a samozrejme s rómskou komunitou. A tiež považujem ako nástroj desegregácie komunikovať v médiách pozitívne príklady,“ hovorí Alexander Daško, splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity.
„Napriek tomu, že zo strany nášho úradu intenzívne komunikujeme a vysvetľujeme pozitívne dôsledky desegregácie, stále vnímame, že naša spoločnosť preferuje oddeľovanie rómskych a nerómskych detí. Je nesmierne dôležité si uvedomiť, že pre rómske deti sa začína proces začleňovania do spoločnosti už v predškolských a školských zariadeniach. Deti sa učia tolerancii, návykom, vzájomnej komunikácií a prirodzene opakujú to, čo vidia u spolužiakov. Z prieskumu pre nás vychádza, že naďalej musíme vysvetľovať, pracovať s majoritou, minoritou, ale aj školami a pedagógmi. Aj učitelia musia chápať odlišnosti rómskej kultúry a nevnímať ich ako problém. Každý človek je jedinečný, má svoje špecifiká, talenty a takto je treba pristupovať ku všetkým deťom, rómskym aj nerómskym. Všimnime si iné štáty, kde sú premiešané rôzne kultúry a funguje to. Tolerancia začína u každého z nás. Buďme príkladom pre svoje deti, učme ich vzájomnému rešpektu a nevytvárajme u nich negatívne stereotypy už od útleho veku. Lebo tie môžu zničiť nejeden ľudský život,“ uzatvára Ingrid Zubková, generálna riaditeľka sekcie európskych programov na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity.