Ilustračná snímka: TASR
Európsky výbor regiónov, ktorý v Bruseli zastupuje samosprávy, s Alianciou automobilových regiónov (Automotive Regions Alliance) žiadajú nový transformačný fond po vzore fondu spravodlivej transformácie.
Regiónom so silným automobilovým priemyslom by mal pomôcť znášať náklady štrukturálnych zmien vo výrobe vozidiel.
Európske regióny upozorňujú, že transformácia automobilového priemyslu je doteraz najkomplexnejšou zmenou v tomto odvetví s obrovským vplyvom na pracovníkov, dodávateľov aj koncerny.
Automobilový priemysel v Európskej únii tvorí viac než sedem percent HDP a zamestnáva cez 14 miliónov ľudí. Na Slovensku je podiel na HDP až 13 percent. Podiel zamestnanosti v automobilovom priemysle je najvyšší v Únii. V sektore tu pracuje viac ako 300 tisíc ľudí. Podobne ako pri odklone od uhlia, aj postupné vyradenie vozidiel na spaľovacie motory výrazne zasiahne regióny, kde sa tieto vozidlá alebo časti do nich vyrábajú.
Európsky výbor regiónov, ktorý v Bruseli zastupuje samosprávy, preto prišiel s Alianciou automobilových regiónov (Automotive Regions Alliance) k požiadavke na nový transformačný fond. Jej súčasťou sú aj dve slovenské samosprávy – Trnavský a Bratislavský kraj.
Aliancia chce do európskej diskusie o transformácii priniesť regionálny pohľad. Základom činnosti bude desaťbodový manifest, ktorý stanovuje ciele iniciatívy. Prvým je vytvorenie nového finančného mechanizmu po vzore fondu pre spravodlivú transformáciu – finančného mechanizmu v rámci kohézneho fondu určeného pre regióny výrazne zasiahnuté odklonom od ťažby a používania fosílnych palív.
„Aliancia vyzýva Komisiu, aby urýchlene zaviedla európsky mechanizmus na podporu spravodlivého, férového a úspešného prechodu európskych regiónov s vysokým podielom automobilového priemyslu, a to aj zefektívnením vyhradených dodatočných rozpočtových kapitol v rôznych európskych fondoch a programoch,” píše sa v manifeste.
EURACTIV Slovensko sa Európskej komisie pýtal, či je zriadenie takéhoto fondu akceptovateľné. Do času publikovania článku ale Komisia neodpovedala.
Manuálna práca ustúpi
Medzi ďalšie ciele patrí vypracovanie detailných regionálnych dopadových analýz transformácie, ktoré by zahŕňali tiež dopady na zamestnanosť a rast ekonomiky. Odborníci predpokladajú, že nový spôsob výroby sa dotkne aj počtu pracovných miest. Elektromobil je totiž jednoduchším produktom než vozidlo na spaľovací motor. Okrem prechodu na elektromobilitu do rovnice vstupuje aj automatizácia výroby.