Snímka zdroj: (tasr).
Na autobus Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) nainštalovali v utorok technologické zariadenia, ktoré budú v stredu (21. 4.) a vo štvrtok (22. 4.) zbierať na linke číslo 30 údaje v rámci pilotného projektu inteligentnej smart mobility.
Podľa Adriany Valentovičovej z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA sa zozbierané údaje zanalyzujú a vyhodnotia z pohľadu statickej infraštruktúry (dopravné značenie, budovy, sústava mestského osvetlenia) a dynamickej infraštruktúry (pohyb chodcov, iných dopravných prostriedkov, zvierat). „Analýzou zozbieraných údajov bude možné vytvoriť potrebné algoritmy na 'tréning' automatizovaných a autonómnych vozidiel,” konkretizovala.
Doplnila, že UNIZA a DPMŽ sa dohodli na memorande o spolupráci na podporu vedecko-výskumných a inovačných aktivít. „Projekt pozostáva z viacerých fáz. UNIZA je riešiteľom tretej fázy, v ktorej sa zbierajú údaje počas dvoch dní. Projekt v Žiline vedie oddelenie medzinárodných výskumných projektov (OMVP) – ERAdiate+ v spolupráci s Fakultou elektrotechniky a informačných technológií (FEIT) UNIZA a Fakultou riadenia a informatiky (FRI) UNIZA,” uviedla Valentovičová.
„Trasa autobusovej linky bola zvolená vzhľadom na rozmanitosť cestnej infraštruktúry, ktorou prechádza. Veríme, že vďaka zozbieraným údajom a ich analýze budeme opäť lepšie pripravení na budúce výskumno-inovačné projekty v autonómnej mobilite nielen v rámci Slovenska, ale aj v rámci nadchádzajúceho rámcového programu EK Horizon Europe,” povedala vedúca OMVP – ERAdiate+ Tatiana Kováčiková.
Projekt sa realizuje v spolupráci s STU Bratislava, za podpory Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a Ministerstva dopravy a výstavby SR. Technologickým partnerom projektu je spoločnosť Siemens. „Vďaka špičkovému výskumu a vzájomnej spolupráci partnerov projektu môžeme získať nielen unikátne know-how v oblasti smart mobility, ale aj držať krok s vyspelým svetom a modernými technológiami,” podotkol prorektor pre vedu a výskum UNIZA Pavol Rafajdus.