Ilustračná snímka, zdroj: ePhoto.sk
Združenie miest a obcí Slovenska uplatnilo voči rezortu ŽP SR zásadné pripomienky. Týkajú sa návrhu nového zákona o ochrane ovzdušia. Ten počíta s presunom kompetencií na samosprávy bez peňazí a s tým, že mestá a obce budú vstupovať do obydlí, prípadne budú kontrolovať malé spaľovacie zariadenia.
Odmietame povinnosti bez peňazí
Združenie miest a obcí Slovenska v rámci medzirezortného pripomienkového konania uplatnilo viacero zásadných pripomienok. V ,,Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie“ sú dopady na rozpočty samosprávy vyčíslené na 0 €. V analýze vplyvov predkladateľ nesprávne uvádza, že obciam nebudú pridávané nové kompetencie, ale iba nástroj pri riadení kvality ovzdušia a príde iba k ,,výmene“ kompetencií.
Rezort životného prostredia v návrhu zákona nesprávne uvádza, že po prijatí nového zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia, obciam ubudne agenda súvisiaca s vydávaním poplatkov pre malé zdroje znečisťovania ovzdušia, čím dôjde k obmene agendy preneseného výkonu štátnej správy obcí v oblasti ochrany ovzdušia na rovnakej úrovni. Nový zákon o poplatkoch ovzdušia však ponecháva možnosť vydávať poplatky za malé zdroje znečistenia odpadov, čím sa obciam neznižuje počet kompetencií, ale práve naopak ich počet sa návrhom zákona o ochrane ovzdušia navyšuje.
Financovanie nákladov preneseného výkonu štátnej správy v rámci starostlivosti o životné prostredie je zabezpečené z rozpočtovej kapitoly ministerstva životného prostredia. Rozpočtovaná dotácia na prenesený výkon štátnej správy v oblasti životného prostredia má napriek nárastu kompetencií za posledných desať rokov klesajúcu tendenciu. V roku 2009 predstavovala dotácia sumu 783 376 eur, v roku 2019 bola dotácia na úrovni 508 805 eur, to znamená, že poklesla o viac ako 35 %, pričom rozsah úloh v oblasti životného prostredia neustále rastie.
Nie obec ale inšpekcia
Návrh zákona definuje, že obec pri prenesenom výkone štátnej správy ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností zabezpečuje kontrolu malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo na území obce podľa § 51, prostredníctvom odborne spôsobilej osoby, ktorej vydáva poverenie. ZMOS žiada toto vypustiť a navrhuje, aby túto kompetenciu vykonával rezort prostredníctvom svojej inšpekcie. Práve Slovenská inšpekcia životného prostredia by mala byť tá, ktorá bude poverená kontrolou malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo podľa § 51. Vykonávaním tejto úlohy nemôžu byť poverené samosprávy, pretože mestá a obce nedisponujú dostatočným kvalifikovaným personálom v oblasti ochrany ovzdušia. V mnohých prípadoch najmä v malých obciach, zamestnanci obecných úradov vykonávajú kumulované funkcie. Z uvedených dôvodov žiadame, aby uvedenú kontrolnú činnosť vykonávala Slovenská inšpekcia životného prostredia.
ZMOS tiež namieta návrh ustanovenia vo vzťahu k orgánu dozoru. V zmysle legislatívneho návrhu sú orgány dozoru, poverené osoby a prizvané osoby oprávnené vstupovať do obydlia len na účel kontroly malého spaľovacieho zariadenia na tuhé palivo a kvapalné palivo podľa § 51 ods. 5. Upozorňujeme na to, že v takom prípade je do obydlia oprávnená vstupovať iba inšpekcia a to iba v prípade, že ide o následnú kontrolu v zmysle § 51 ods. 4 písm. b) Uvedeným znením sa stáva ustanovenia § 51 ods. 4 písm. b) nevykonateľným, pretože obec nemôže vykonať kontrolu na mieste, nakoľko nie je oprávnená vstupovať do obydlia. Obdobne v prípade § 51 ods. 3, kde osoba poverená obcou nemôže vstupovať za účelom kontroly do obydlia.
Odmietame povinné financovanie či verejné obstarávania
Odmietame zabezpečenie financovania resp. verejného obstarávania pravidelných technických kontrol kotlov na tuhé palivá samosprávami. Novú povinnosť v zákone o ovzduší považujeme za duplicitnú. Povinnosť revízií vykurovacích zariadení vyplýva priamo už z platnej legislatívy a nesplesnie tejto zákonnej povinnosti je možné sankcionovať. Povinnosť technickej kontroly vykurovacích systémov je definovaná napríklad vo vyhláške Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri pravidelnej kontrole vykurovacieho systému, rozšírenej kontrole vykurovacieho systému a pri pravidelnej kontrole klimatizačného systému. Vyhláška upravuje termíny tak, že majiteľ plynového kotla je povinný každý rok spraviť revíziu, respektíve raz za tri roky odbornú skúšku.
Ďalej máme za to, že vykonávanie kontroly by malo byť zabezpečované osobami, ktoré by primárne poznali technológiu používaného spaľovacieho zariadenia (osoby vyškolené výrobcami spaľovacích zariadení), osoby uvedené v živnostenskom zákone s odborom činností: Oprávnené merania emisií, všeobecných podmienok prevádzkovania lebo technických požiadaviek na stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, Oprávnené merania parametrov kvality ovzdušia a nie kominármi.